De ongeziene tekorten aan elektronische componenten treft de autosector, dat is geen geheim, en ook die van de Hi-Fi, smartphones en geconnecteerde objecten. De productie van heel wat auto’s is dan ook vertraagd, in die mate dat duizenden potentiële klanten zich wenden tot de tweedehandsmarkt. Geen goed nieuws voor de autosector die, meer dan ooit, moet investeren om zichzelf heruit te vinden!

In die context gaat Bosch, 's werelds grootste toeleverancier voor de auto-industrie, zo'n € 250 miljoen investeren in één van zijn Duitse fabrieken om er de halfgeleiderproductie op te voeren. Dit zal de hele sector helpen om "tekorten te bestrijden", zegt de Duitse groep. De investeringen komen bovenop de reeds geplande uitgaven van € 400 miljoen om "het wereldwijde netwerk voor halfgeleiderproductie in 2022 uit te breiden" als antwoord op "de groeiende vraag".

De investering zal gedaan worden in de vestiging in Reutlingen, waar siliciumplaatjes gemaakt worden, die de basis vormen voor de meeste elektronische chips. Bosch wil er tegen 2025 meer dan 3.600 m² nieuwe productieruimte klaar hebben.

Geen normalisering voor 2023

Het tekort aan elektronische componenten blijft de fabrikanten hard treffen. Volkswagen is bijvoorbeeld van plan om vanaf half april bijna alle nachtproductie in zijn historische vestiging Wolfsburg stop te zetten. De productie daalde daar vorig jaar al met bijna 50% door tekorten! Bosch verwacht geen terugkeer naar het normaal vóór 2023, na een verbetering "doorheen de maanden in 2022", verklaarde Stefan Hartung begin februari.


?