Dag op dag over een maand valt in Zolder het verdict over de Belgian Touring Car Series en het Belgian GT Championship 2009. Speedworld werkt echter al aan de editie 2010. We krijgen een stand van zaken van Christian Lahaye.
De eerste vraag is erg eenvoudig : hoe bereiden jullie het seizoen 2010 voor ?
« Zoals we eerder al op de site lieten weten, hebben we verscheidene vergaderingen belegd met de teams. Daaruit is een eerste draft van de reglementen uit gekomen. Speedworld en Hans Van de Ven hebben die dan aan de sportautoriteiten voorgelegd. Die moeten ze op hun beurt in definitieve reglementen gieten. Maar de grote lijnen zijn ondertussen toch gekend. »
De tweede vraag is net zo evident: wat brengt ons 2010?
« Ik herhaal dat de Royal Automobil Club of Belgium onze voorstellen nog moet goedkeuren. Maar de grootste verandering is dat we volgend jaar twee kampioenschappen organiseren in plaats van drie »
Uiteraard is dat de Belgian Touring Car Series, en dan …
« De BTCS blijft zoals het nu bestaat. Er zijn enkele veranderingen wat betreft normtijd, testen, kwalificaties en dergelijke. Voor de rest is de serie nog steeds voorbehouden voor de Silhouettes uit S1en S2 en de toerismewagens van T1 tot T4. Tijdens elke meeting worden twee manches betwist die tussen 60 en 90 minuten duren. De verplichte pitstop blijft van toepassing. De 12 Uren van Spa zijn natuurlijk een uitzondering, maar ze blijven voorbehouden voor toerismewagens. Er staan zes weekends op het programma: twee in Zolder, drie in Francorchamps en een in Dijon-Prenois. De 24 Uren van Zolder staat op de kalender, maar wordt buiten kampioenschap verreden.
En het andere kampioenschap, mogen we de naam al kennen ?
« Het is nog niet definitief, maar de kans is groot dat de vroegere benaming « Belcar » weer gebruikt zal worden.
Wat verandert er dan op de piste?
« De serie wordt opengesteld voor de GT3’s, de hoofdcategorie. Maar ook GT4 en GT ’Cup’ zijn toegelaten. Deze laatste klasse herneemt de GT’s uit de DSMEC met uitzondering van de GT1, zoals de Viper en recente GT2. Oudere GT2, zoals de Porsche GT3 RS, zullen geëvalueerd worden en eventueel zal de motor gelimiteerd worden. Maar het kampioenschap staat ook open voor Silhouettes S1 en S2. Hiermee beantwoorden we aan de vraag van enkele deelnemers uit de DSMEC. De ‘semi-endurance’ aanpak past beter bij hun visie dan de ‘semi-sprint’ aanpak van de BTCS. We voorzien zeven races, allemaal in België. Zes worden er gezamenlijk met de BTCS georganiseerd, maar over het statuut van de 24 Uren van Zolder wordt nog gepraat. Bovendien zijn er nog de 10 Uren van Zolder die op 132 november gepland zijn. »
Hoe staan jullie als promotoren tegenover deze veranderingen?
« We zijn uiteraard erg tevreden dat we zoveel mogelijk deelnemers kunnen bereiken. Bovendien behouden de drie series uit 2009 ook in 2010 hun identiteit.”