Is Chrysler, een van de merken van de Frans-Italiaans-Amerikaanse Stellantis-groep, van plan om de Porsche Taycan, de Polestar 4 of nog de Tesla Model S op de hielen te zitten? Het Amerikaanse merk heeft in ieder geval een indrukwekkende berline met coupélijnen voorgesteld, met als basis het nieuwe STLA Large-platform van Stellantis. Een architectuur die ook zal dienen voor de aanstaande elektrische Dodge Charger Daytona.
Net als zijn duivelse neef, krijgt de Halcyon-conceptcar een architectuur op 800 volt, wat momenteel als de beste oplossing wordt beschouwd in EV-land. Deze technologie maakt het namelijk mogelijk om hoge vermogens te bieden met dunnere kabels en minder grote koelsystemen, terwijl ook de energieverliezen beperkt blijven. Het model krijgt ook een zeer verzorgde aerodynamica, onder meer dankzij een bijzondere motorkap die de luchtweerstand moet verlagen en ook voor een beter zicht zorgt. De Amerikaanse designers hebben gekozen voor een cabine zonder B-stijlen met voor- en achterdeuren die in de tegengestelde richting openen, met een hoek van maximaal 90 graden.
Smart, very smart
De Halcyon wil ook het verschil maken dankzij een massaal gebruik van artificiële intelligentie (AI). Chrysler vertelt dat de conceptcar is uitgerust met niveau 4 autonoom rijden, te zien aan de inklapbare pedalen en stuurwiel. Daarmee wordt de bestuurder naar wens een van de passagiers, ook tijdens het rijden. AI wordt ook gebruikt om van het glazen dak een slim accessoire te maken, dat de cabine kan verduisteren wanneer de zon te sterk schijnt of net transparanter kan worden wanneer de inzittenden naar de sterrenhemel willen kijken.
Chrysler heeft ook gekozen voor een volledig personaliseerbare rijervaring, waarbij de auto het gewenste rijgedrag kan anticiperen door rekening te houden met een reeks parameters, zoals het weer en de gekozen route. Dit moet een speciale band scheppen met de bestuurder en de passagiers, ook omdat de Halcyon is uitgerust met biometrische sensoren waarmee hij de inzittenden kan herkennen.
Dan valt het natuurlijk nog te bezien of het model in productie wordt genomen, en welke technologieën Chrysler uiteindelijk zal kunnen gebruiken...