Gooi de trossen los ! Een nieuwe cabrio testen aan de kust is een voorstel dat moeilijk te weigeren is voor plichtmatige journalisten die wij zijn ! Al stond het typische Belgische weer niet echt aan onze kant... nat dus... Maar er moet meer gebeuren om ons te ontmoedigen en wij zijn er zelfs in geslaagd om het dak open te vouwen ! Bewijs dat het professionalisme altijd de overhand heeft… Het is dus in de streek van Ieper dat de afspraak genomen werd voor de aanpak van deze eerste testrit. Van buiten uit gezien, werden weinige aanpassingen gebracht tegenover de berline, al werd de lengte toch met 8 centimeters verlengd en gebeurde de vanzelfsprekende afname van de achterdeuren en… het dak ! Deze heeft een zachte top, maar de Sebring zal binnenkort ook beschikbaar zijn met een stalen afneembaar dak. Chrysler zet alle kansen aan zijn kant om de Europeanen op hun terrein te trotseren ! Deze twee beschikbare daken, die bovendien volledig geautomatiseerd zijn, kunnen ingeklapt worden vanaf de afstandsbediening. Aan de binnenkant kunnen vier passagiers instappen in goede comfortabele omstandigheden. De bestuurder vindt vlug zijn plaats en rijhouding, met uitzondering van buitenmatige personen. Inderdaad, de zetel kan zich jammerlijk niet genoeg verlagen om hem een ideale rijhouding aan te bieden. Wat nogal verrassend is daar men de gemiddelde afmeting van een Amerikaan kent… Daarentegen waar men onmiddellijk de yankee touch in terugvindt, is de afwerking ! De plastieken zijn ontgoochelend en de algemene kwaliteit ligt onder het gemiddelde. Toch zullen de veeleisende Europese klanten die wij zijn gevleid worden met de uitrusting : vanaf de basisversie, biedt deze Sebring het ESP systeem, de zijdelingse airbags, de elektrische zetels, de elektro-chromatische achteruitkijkspiegel, de snelheidsregelaar, de automatische koplampen,... Dit alles voor minder dan 30.000 € (29.900 €) ! De Limited versie, die het leder bijvoegt, maar ook enkele chroomwerken, de Boston Acoustics, de mistlichten en de 18-duimse metalen velgen, staat ter beschikking aan de prijs van 32.650 € ! En om te beschikken over een hardtop, moet u rekenen op een bijkomende kost van 2.200 €… Een versie die voorzien wordt van een V6 benzine van 2.7 liter is eveneens beschikbaar, maar dan tegen het prijskaartje van 36.950 €. Uiteindelijk, en net zoals voor de berline, stelt hij het zeer gebruiksvriendelijke MyGIG systeem met een harde schijf van 20 Go voor, wat toelaat om muziek en beelden te downloaden vanuit andere apparaturen : i-Pod, USB stick, CD, DVD,… Op de baan Met een neergeklapt dak, een verhoogde kraag, een Ray-Ban zonnebril op de neus en een Stentson op mijn hoofd, sta ik klaar om met deze Sebring Cabriolet te gaan wandelen ! Maar de Amerikaanse mythe is er niet : van zodra men de wagen aanzet, begint de goede oude TDI te grommen in zijn kenmerkend geknal ! De eerste is gemakkelijk in te schakelen dankzij een nauwkeurige en harde doos, ik koppel in en daar gaan we ! De eerste rit gebeurt op de autosnelweg ; een route dat ideaal past aan de Sebring. Het geluid van de motor laat zich dan vergeten, de wegligging ligt zeer goed en de terugschakelingen zijn krachtig genoeg om de vrachtwagens en andere bussen te vergeten... En wat betreft de turbulenties, deze worden perfect ingehouden dankzij een windscherm ! Wat ons een brede glimlach geeft, al laat de hemel ons dan in de steek. Wanneer men de snelweg verlaat en op het ogenblik dat we op kleinere baantjes terecht komen, voert de hemel zijn bedreigingen uit en vallen er brede druppels... En daar, verrassing ! Indien de berline zich héél behoorlijk gedroeg, komt deze cabrio ruimschoots tekort in wegligging bij nat wegdek. En de vering, die héél zacht aanvoelt, is hier niet in fout, maar wel de banden van het merk Kumo, die vooral ontwikkeld werden voor een handkar dan voor een Formula 1… Dit verzekert ons absoluut niet bij héél vette of natte wegen. De Sebring wordt dan vaag, met een tekort aan nauwkeurigheid, fladdert een beetje bij het ingaan van een bocht en eist een goede dosering van de rechter voet om zich uit een bocht te halen. Echt jammer, wetende dat de ophanging ideaal in evenwicht staan en logisch gericht werd voor het comfort. De voorzichtigheid staat hier op zijn plaats, des temeer omdat het ESP systeem de fysieke wetten niet kan overtreden ! Noteer uiteindelijk dat de strakheid duidelijk een vooruitgang ondergaat, maar behaalt het toppunt niet van zijn categorie : de omlijsting van de voorruit vertoont zich onstuimig op geblutste wegen… Dit gezegd zijnde, is het comfort aan boord toch opmerkelijk, de kap isoleert doeltreffend tegen de windgeluiden en enkel de welluidende klank van de motor kan soms storend zijn. Het verbruik ligt nogal tamelijk laag, met een gemengd verbruik van 7,3 liters en de kofferinhoud biedt een hoog volume aan voor zijn categorie : 356 liters met het dak op zijn plaats ! Maar met een opgeborgen dak valt dit cijfer naar 193 liters. Besluit Deze Sebring stelt zonder twijfel een aangename verrassing voor : héél comfortabel, leefbaar en doeltreffend genoeg, hij zou de liefhebbers van wandelingen in de zon moeten verheugen. Zijn uitrustingen en zijn tarieven zouden uiteindelijk moeten overtuigen... indien de Belgische importeur andere banden legt dan de Kumo die op ons testvoertuig zaten. Een kleine inspanning ook qua afwerking zou welkom zijn, maar ja, aangezien de prijs, mag men niet echt klagen !