De Versys, voor Versatile System, werd ontworpen voor alle omstandigheden. Men moet enkel maar de verenigde kwaliteiten zien op de grote reis trails (BMW 1200 GS, Triumph Tiger, …) om te beseffen dat het soort motor niet gebrekkig is in de belangstelling. Niet verbazend dat Kawasaki besloten heeft om in deze afzetmogelijkheid van de markt te investeren, wat verkregen wordt door de héél geslaagde ER6. Trail De Versys herneemt trouwens de essentiële elementen over, zoals het frame en de motor. Maar alles werd natuurlijk herzien in de gewenste visie. Zo werd het frame voorzien van een nieuw achterste in een Italiaanse stijl, van een schitterende asymmetrische “banaanachtige” swingarm in aluminium en van een robuuste omgekeerde vork, die onmiddellijk tot vertrouwen aanspoort. Resultaat: een hogere veerhoogte, zowel vooraan als achteraan. Kawasaki geniet er ook van om de volledige bekleding van de Versys te herzien, wat hem definitief vervreemd van de stijl van de ER6. De mening over het resultaat is nogal verschillend en het geheel koplamp & vork slaagt er met moeite in om zijn persoonlijke stijl op te leggen. De motor heeft geen tekort aan karakter en is nogal totaal verschillend van de concurrentie, die een bravere esthetica weergeeft, in ieder geval qua Japanse modellen. Esthetische originaliteit, maar niet ten koste van de gebruiksvriendelijkheid aan boord, zoals (bijna!) alle Japanse motors. Met de zeer instinctmatige Kawa, die de aanpak onmiddellijk en vanzelfsprekend maakt, ondervindt men aan boord de natuurlijke rijhouding die de charme geeft aan de trails: rechte rijpositie, comfortabel, groot stuur om de controle en de verplaatsing van de motor te vergemakkelijken, iets verhoogde zithoogte met een uitstekend zicht, werkelijke maar onvoldoende bescherming van het koetswerk. Genen van de ER6 De motor van de ER6 werd eveneens herzien voor dit nieuwe gebruik. Het recept is klassiek: minder kracht voor meer koppel. Een ontwikkeling die er logisch uitziet, maar die hier maar weinig overtuigt. De vermeerdering in koppel laat zich maar amper voelen, in tegendeel tot de vermindering in kracht. Te meer de motor die in de ER6 expressief en krachtig is vanuit de laagste versnelling tot in de rode zone, te meer hij hier nogal futloos verschijnt. Natuurlijk is hij levendig vanaf de 3.000 rpm tot boven de 10.000 rpm, maar dan zonder pep die juist dé aantrekkelijkheid was van zijn broers. En onder de 3.000 rpm moet men niets hopen, met uitzondering van het geklop. Jammer, wat wij dachten echt dat de Versys niets zou verliezen indien hij dezelfde motor had behouden dan deze van de ER6, en die hem dus de wispelturige pittigheid zou verlenen. Schud-mij Het raamwerk stelt uitstekende reiskwaliteiten voor en men neemt met veel plezier de Versys mee op reis desondanks een harde vering. En wat hebben wij afgezien op een oneffen snelweg (tussen Rijsel en Duinkerken : te vermijden dus met de Versys!). Dit verzuim, waarvan wij niets merkten tijdens de testritten met de ER6-N en F, wordt hier rechtuit onaangenaam in sommige omstandigheden, en stemt niet overeen met wat men van een trail versie verwachtten. Is dit aan deze prijs dat wij daarentegen van een uiterst aangenaam gedrag genieten om zich te vermaken op de kleine baantjes? ABS Het remmen doet het goed. Men kan hem in het uiterste geval een licht tekort aan scherpheid verwijten, maar hij beantwoordt perfect aan wat men hoopt op zo’n type motor, des te meer (en geniet ervan!) dat het ABS in optie beschikbaar is, wat een bijkomend en onvergelijkbaar comfort en veiligheid geeft. Onder de andere kwaliteiten van de Versys : een autonomie van 300km, dankzij een tankinhoud van 19 liters en een verbruik die, tijdens onze testrit, tussen de 5,7 en de 6,2 liters lag per honderd kilometer. Deze aanleg tot reizen laat ons het tekort aan valiezen betreuren. Jammer voor een motor die gemakkelijk slaagt in het kilometers lange duo rijden… Spijt Wij hielden enorm van de ER6. Is het omdat wij zoveel verwachtten van deze Versys dat wij niet echt voldaan zijn? De dynamische kwaliteiten van de Versys in zijn "trail" versie en alle kanten die hieraan hangen, compenseren die deze nieuwe definitie van de motor (die ons niet overtuigden) of de slechte reacties van de ophanging bij slecht wegdek...? Komaan, Mijnheer Kawasaki, biedt ons een Versys met een meer pittige motor, een betere vering, en indien u enkele praktische zaken bijvoegden zoals een bagagedrager, dan grenst u het foutloze parcours... en zeker aan de voorgestelde prijs (6.990 €, 7.590 € avec ABS) !