Onlangs stelde Peugeot de 4007 voor met een versnellingsbak met dubbele koppeling. Het is dan ook vrij logisch dat zijn tweelingbroer, de Citroën C-Crosser, het goede voorbeeld volgt. Nu is het nog wachten op de Mitsubishi Outlander, het nummer drie van het broedertrio.
Dubbele koppeling
De versnellingsbak is identiek aan die van de Peugeot 4007. De DCS (Dual Clutch System) werkt op dezelfde manier als de DSG (Direct Schalt Getriebe), de S Tronic van de Volkswagengroep of de Powershift van Ford. De zes versnellingen kan je zowel automatisch als manueel bedienen met schakellepels achter het stuur. In automatische modus heb je de keuze tussen Normal en Sport. Daarmee verander je telkens het schakelgedrag. Het verbruik ligt op 7,3 l/100 km en de CO2 uitstoot bedraagt 192 g/km.
Verbeterde kwaliteit
De C-Crosser kreeg vooral kritiek voor de matige kwaliteit van de gebruikte materialen. Het dashbord en de deuren kregen een nieuwe bekleding en zien er heel wat beter uit. De instrumenten zijn lichtjes anders en krijgen een chromen randje, terwijl ook de bediening van de airco aangepast werd. Je kunt het model herkennen aan de dubbele uitlaat.