Genesis De C-Crosser bevindt zich in een segment dat een onophoudelijke vooruitgang ondergaat en waarvan het verkoopspercentage in België, zonder onderscheid te maken in categorieën, momenteel 6,4 % bereikt, of 33.918 wagens voor het jaar 2006. Technisch gezien, wordt dit segment TT2 genoemd, ander gezegd : een segment voor SUV waarvan het prijskaartje tussen 20.000 € en 40.000 € ligt. De Citroën C-Crosser is dus een rivaal voor de Hyundai Santa Fe, de Toyota Rav4, de Land Freelander, de Kia Sportage, de Honda CR-V, de Opel Antara,… Een segment dat bestemd is om zich te vermenigvuldigen met de dreigende aankomst van de VW Tiguan, de Renault Koleos en van de Volvo XC50. Het trio klonen, zijnde de Peugeot 4007, de Citroën C-Crosser en de Mitsubishi Outlander zullen hen dus héél wat moeite kosten… Dat deze testrit in voorvertoning zich enkel op de asfaltwegen afspeelde (maar dan in de Pyreneeën) en dus niet buiten de alledaagse weg is gemakkelijk te begrijpen : al is hij SUV-minded, de C-Crosser werd duidelijker voorbereid voor het gewone weggebruik. En dit is logisch : om u te overtuigen, hoeft u enkel uw blik te richten naar de klanten van een dergelijk type voertuig : het design, de zithoogte, de leefbaarheid binnenin, het volume, het gevoel van kracht en de wil om zich te onderscheiden zijn hier duidelijk vermeld… Maar geen enkel spoor van enige all-road aanleg ! Kenmerken Zoals reeds gezegd, wordt de C-Crosser voorzien van een HDi motor van 2.2 l met 160 pk met een FAP-partikelfilter. Het gaat hier over een mono turbo versie van de HDi 173 die men terugvindt onder de motorkap van de C5 en de C6. Het koppel werd herwerkt om een optimale waarde aan te geven vanaf de laagste snelheid : 380 Nm aan 2.000 rpm. De motor kan uitsluitend gekoppeld worden met een manuele 6-doos. En wat betreft de verbinding met de weg, werd de C-Crosser uitgerust met een voorstel van het type pseudo-McPherson samen met een multi-armig achterstel. Het tarren van de ophanging is kenmerkend aan PSA en is dus verschillend van deze voorzien voor de Outlander. Ook voor het remmen is het zo, met geventileerde schijven van 294 mm vooraan en 302 mm achteraan (dikte: 24 mm). Qua integrale aandrijving, werd de C-Crosser voorzien van drie verscheidene beheerswijzen : de 2WD, waarbij enkel de twee voorwielen aangedreven worden, wat het verbruik van de wagen (in kleine hoeveelheid) verminderd. De 4WD mode verdeelt het koppel tussen het voor- en het achterstel. En uiteindelijk stuurt de LOCK-mode ongeveer 1,5 maal meer koppel naar de achterwielen dan in de 4WD mode. Deze wordt vooral gebruikt bij onzeker wegdek, en is niet te verwarren met een blokkeersysteem van de gangwissel. Inzake leefbaarheid, beschikt de C-Crosser van 7 zitplaatsen, maar men moet toegeven dat de armoedige twee die op de derde achterbank gaan zitten, zich niet op hun gemak zullen voelen. Men kan even goed deze twee zetels neerklappen om te genieten van een koffer die dan 510 liters bereikt. Een volume dat kan oplopen tot 1.686 liters, met zetels achteraan neergeklapt. Omtrent het uitrustingsniveau, kan de C-Crosser een audio systeem aanvaarden dat gelijkt op een hi-fi rechtstreeks vanuit een tuning speciaalzaak, met een subwoofer en een maximale kracht van 650 Watts… Pas op voor de tere trommelvliezen… Het GPS systeem wordt voorgesteld met een tastbaar scherm (goed !) en met een harde schijf van 30 giga (héél goed !). Voor de rest zijn Bluetooth, xénon koplampen, getinte ruiten, enz… de standaard uitrustingen aanwezig, wat de lijst met opties drastisch verminderd, en wat de aanwezigheid van twee afwerkingniveaus (VTR et Exclusive) rechtvaardigt. Op de baan… Zoals reeds hoger uitgelegd, hebben wij de off-road bekwaamheden niet kunnen testen van deze C-Crosser. De testrit gebeurde op de kleine kronkelige baantjes van de regio rondom de Pyreneeën, wat ons dan toch toeliet de voortreffelijke wegligging te ondervinden van de C-Crosser alsook zijn uitstekende remmen. Al plakt de C-Crosser goed aan de baan, hij bezit toch de typische levendigheid niet van zijn gammabroers. Geen enkel spoor van wiegelende ophanging : zonder daarvoor hard aan te voelen, duidt het comfort van de vering aan dat wij degelijk wel op de weg vooruitgaan. En qua motor, is deze uitstekend en aarzelt niet om op te trekken vanuit de laagste versnelling. Nog een woordje over de afwerking : men ondervindt hier duidelijk de verwantschap met Mitsubishi en men moet het spijtig genoeg doen met harde en weinig vriendelijke plastieken materialen op het dashboard. Besluit Deze eerst stap buiten zijn vakgebied is geslaagd in de wereld van de SUV met dit dynamische product met aantrekkelijk design, al verliest hij toch ietsjes zijn charme die de andere Citroën’s zo goed typeert. Beschikbaar vanaf 33.500 € (in de versie VTR, en 37.500 € voor de Exclusive versie), vertoont het prijskaartje van de C-Crosser zich toch enkele duizenden euro’s duurder dan deze van de Outlander, die, qua motor, radiatorrooster en op één of ander futiliteit na, dezelfde wagen is…