Presentatie

De gelijkenissen met het vorige model spreken voor zich. De rondingen van het koetswerk werden wat aangescherpt en maken de lijn dynamischer. De C3 groeit goed tien centimeter, maar blijft onder de kaap van vier meter. Die groei komt vooral ten goede aan de passagiersruimte. En de gewichtstoename? Die valt mee, de C3 weegt uiteindelijk maar 45 kg meer. Een knappe inspanning.

Motor

Het vermogen van de dieselmotoren klimt tot 92 of zelfs 112 pk, maar wij reden met de bezadigde 1.4 HDi. 68 pk en 160 Nm bij 2.000 toeren per minuut spreken niet echt tot de verbeelding, maar dankzij de korte versnellingsbak met vijf verhoudingen trekt de kleine diesel zijn plan.

Veel sprints zul je niet winnen. Ondanks het beperkte vermogen, hoeft de C3 1.4 HDi zich niet te beperken tot stadsverkeer en kan hij ook op de autosnelwegen gemakkelijk mee met de verkeersstroom.
De kleine motor klinkt niet echt aangenaam en blijft gelukkig erg discreet. Minder gelukkig waren we met de bediening van de versnellingsbak. Die blijft typisch PSA: rubberachtig en met lange slagen. Dramatisch is dat niet, maar enige vooruitgang op dit vlak is toch welkom.
Om het verbruik te verminderen, voorziet Citroën een schakelindicator. Wij kwamen toe met een erg behoorlijke 5,4 l/100 km. Met een klein beetje moeite is zelfs een lager verbruik mogelijk.

Wegligging

Citroën steekt niet weg dat dynamiek voorbehouden blijft aan de DS3. De C3 trekt de kaart van het comfort en dat komt vooral tot uiting tijdens de wegliggingstesten. Het onderstel is vrij soepel afgeveerd en roept herinneringen op aan de boterzachte DS, CX en GS. Daarmee wordt elke poging tot sportief rijden meteen in de kiem gesmoord. Hoewel de auto gezond en veilig reageert, helt hij sterk over in bochten. Voer je het tempo op, dan gaat hij al snel op de neus leunen. Kortom, met een bezadigde en rustige rijstijl voelt de C3 zich meer in zijn sas.

Comfort

Logisch gevolg van de zachte ophanging is een voor dit segment erg hoog rijcomfort. Zonder morren strijkt de C3 alle wegoneffenheden glad. Bestuurders van Duitse auto’s zullen verrast zijn. De C3 rijdt soepel en rustig, zonder harde stoten. De geluiddemping is over het algemeen goed, alleen dringen de rolgeluiden wat te sterk door tot in het interieur.

Niet alleen de ophanging is comfortabel. De C3 is binnenin verrassend ruim. De rijpositie is goed, hoewel sommige bestuurders minder overtuigd zullen zijn van de vrij hoge zit. Daardoor is het zicht rondom uitstekend, zo goed zelfs dat het de moeite waard is om te vermelden en dat gebeurt in dit segment zelden. Dankzij de grote Zenith-voorruit baadt het interieur van de C3 in het licht. Toch een kleine opmerking: als je de zonnewering vooruit klapt, schuift een deel van de dakhemel mee en strijkt door de haren van grotere bestuurders. Een detail...

Functioneel is de C3 alleszins. Over heel het interieur vind je ruime en praktische bergvakken. Op zoek naar een grote koffer? Geen probleem, de C3 slikt 300 liter bagage en laat daarmee veel concurrenten achter zich.

Prijs en uitrusting

Met een prijskaartje van 14.800 euro voor de basisversie Attraction is de C3 net iets goedkoper dan de absolute nummer één van het segment, de Volkswagen Polo. Dankzij een uitstoot van 110 g/km heeft de 1.4 HDi recht op de overheidskorting op de aankoopprijs van drie procent. Eigenaardig genoeg stoot de 1.6 HDi van 92 pk maar 99 g CO2/km, waardoor de overheidskorting oploopt tot van vijftien procent. Meer vermogen betekent dus niet per se een hoger verbruik.

Ook in de Attraction-basisversie is de C3 al behoorlijk uitgerust: boordcomputer, elektrische spiegels en ruiten vooraan, centrale vergrendeling met afstandsbediening, een pollenfilter en Isofix-bevestigingspunten achteraan. Wij raden echter de Seduction-versie aan. Die kost 1.800 euro meer, maar is rijkelijker uitgerust. Je krijgt namelijk manuele airco, een lederen stuur, een in de hoogte regelbare bestuurdersstoel, een radio met mp3 en nog meer interessante uitrusting.

Conclusie

Tegenover de efficiënte maar strenge Volkswagen Polo stelt de Citroën C3 een dosis goed humeur en een panoramische voorruit. Hij wordt met zorg geassembleerd en afgewerkt en biedt erg veel rijcomfort. Binnenin verrast hij door zijn ruimte en zijn grote koffer. Natuurlijk zijn sommige punten voor verbetering vatbaar, maar dankzij zijn sterke persoonlijkheid zal hij snel een plekje veroveren in dit felbevochten segment.