Olivier Maloteaux

8 JAN 2025

Test: Citroën C3 1.2 turbo 100, in alle eenvoud

De nieuwe C3 bestaat ook met een elektrische of microhybride aandrijflijn, maar blijft eveneens beschikbaar met een gewone benzinemotor en manuele versnellingsbak. Een betaalbare basisversie zonder tierlantijntjes. Laten we zien wat dat geeft.

{"fr":"Citroën C3 bleu roulant sur une route de campagne au coucher du soleil.","nl":"Blauwe Citroën C3 rijdt op een landelijke weg bij zonsondergang."}
{"fr":"Citroën C3 Aircross bleu sur route de campagne au crépuscule.","nl":"Blauwe Citroën C3 Aircross op landweg bij schemering."}

"De nieuwe C3 is eenvoudig maar niet basic, een auto die zowel betaalbaar als aangenaam is voor dagelijks gebruik."

De vorige Citroën C3 werd in 2016 gelanceerd en bleef bijna 10 jaar in de catalogus staan, waarin er 1,5 miljoen exemplaren over de toonbank gingen. Vooral bij ons was het een groot succes en stond hij regelmatig aan de top van de populairste modellen in België. Deze nieuwkomer wil dit succes evenaren door in te zetten op eenvoud en een bodemprijs. Vooral in het geval van deze basisversie op benzine met een handbak, die terug wil naar de essentie.

Advertentie
Advertentie

Design

Minder rond en hoger

Deze nieuwe C3 is alweer de vierde generatie. Bij de vernieuwing is het model van look veranderd, met nu eerder rechthoekige lijnen dan het ronde snoetje van vroeger. Ook de Airbumps zijn verdwenen, de plastic beschermers onderaan de deuren van het oude model, die hem meteen herkenbaar maakten. De nieuwe kleine Citroën is ook 10 cm hoger geworden dan zijn voorganger (1,57 m) en trekt zijn broekspijpen op (met een veel hogere bodemvrijheid), waardoor hij meer op een SUV lijkt. Dat zorgt ook voor een gemakkelijkere instap. Eenmaal aan boord merk je de extra hoogte, want vooraan zit je 7,6 cm hoger dan vroeger, wat voor een beter zicht zorgt. Deze hoge zitpositie geeft ook de indruk dat je met een grotere auto onderweg bent. In de lengte is de nieuwe C3 van 4,01 m amper veranderd (+ 1,9 cm), wat hem nog steeds wendbaar en gemakkelijk parkeerbaar maakt in de stad.

Skelet van buitenlandse origine

Onder zijn hertekende koetswerk neemt de nieuwe Citroën C3 niets over van zijn voorganger: hij wordt op het nieuwe Smart Car-platform gebouwd van Stellantis. Het is een lowcostversie van het CMP-platform (Opel Corsa, Peugeot 208, etc.) en werd in eerste instantie ontwikkeld voor opkomende markten (Latijns-Amerika en India), waar het al sinds 2022 dient als basis voor de lokale Citroën C3. Deze goedkopere structuur werd aangepast voor Europa (vooral op vlak van botsveiligheid), waardoor de C3 bijvoorbeeld 6 airbags heeft in plaats van 2 bij het buitenlandse model. De exemplaren voor ons continent worden geproduceerd in Trnava, Slowakije. De Citroën C3 deelt zijn platform trouwens ook met de nieuwe Fiat Grande Panda.

 

Beleving

Eenvoudig maar charmant interieur

Zoals hierboven al vermeld, zorgt de extra hoogte voor een gemakkelijkere instap. De zetels (altijd met stof bekleed) zijn goed gevuld, maar niet zo zacht als die van de grotere Citroëns. De zitruimte vooraan is correct en er zijn voldoende opbergvakken, met vooral een groot vak voor de versnellingspook. Het handschoenkastje is eerder klein van formaat.

Het interieur is eenvoudig vormgegeven en aangenaam om naar te kijken. Het ziet er modern uit, met een origineel en klein tweespaaks stuurwiel met een vlakke onderkant, standaard bekleed met kunststof en optioneel met kunstleer. Zoals meestal in dit segment is het interieur volledig bedekt met goedkope en harde plastics, maar ze lijken niet al te krasgevoelig en ook de bouwkwaliteit voelt solide aan. De sfeer is ook niet te somber dankzij (standaard) gekleurde elementen op de deurpanelen en op het dashboard.

Geen echte tellers

De bestuurderspositie zal niet iedereen bekoren: wie graag dicht bij het stuurwiel zit, zal merken dat het niet voldoende in diepte valt te verstellen, wat je verplicht om de zetel ver naar voren te schuiven en met geplooide benen te rijden. Ook het gebrek aan klassieke tellers valt op: de belangrijkste rij-informatie (snelheid, benzinemeter, boordcomputer) wordt tegen de onderzijde van de voorruit geprojecteerd, op een smalle strook bovenop het dashboard. Gelukkig is het gemakkelijk af te lezen en went het snel. We missen enkel een toerenteller, die op geen enkel uitrustingsniveau te krijgen is.

Correcte zitruimte achterin

Hoewel sommige stadswagens tegenwoordig beperkt blijven tot 4 zitplaatsen (Fiat 500 en Mini, bijvoorbeeld), beschikt de C3 nog steeds over 5 veiligheidsgordels. En ook over 5 deuren, maar de toegang tot de achterbank is toch iets minder gemakkelijk dan vooraan vanwege een smallere deuropening. De zitruimte op de tweede rij is niet enorm, maar correct voor het segment en voldoende ruim voor twee volwassenen, die ook hun voeten onder de voorzetels kunnen schuiven. De bank zit zacht, zelfs in het midden (want er is geen neerklapbare armsteun in de rugleuning) en de middentunnel zit niet in de weg. Dankzij de extra hoogte van de nieuwe C3 is er ook overal voldoende hoofdruimte. Het is dus een praktisch klein autootje.

En de koffer?

De koffer is ruim gezien het formaat van de C3, met 310 liter met de achterbank overeind (al doet de Dacia Sandero het nog beter met 328 liter). Alleen jammer van de dikke rand tussen de laaddrempel en de bodem van de koffer. Je kan ook geen dubbele bodem krijgen om de ruimte te verdelen. Nog een misser: op de instapversie You klapt de achterbank slechts in één stuk neer. Je moet dus voor het Plus-pakket of de Max-uitvoering kiezen om van een in twee delen neerklapbare achterbank (60/40) te kunnen genieten. En ongeacht het uitrustingsniveau is de laadvloer nooit helemaal vlak met de achterbank neergeklapt.

‘Smartphone Station’ of toch een echt scherm?

Qua connectiviteit is er opnieuw een verschil te vinden tussen de uitvoeringen You en Max. De Citroën C3 You ziet af van een centraal scherm en houdt het op een smartphonehouder in het dashboard. Deze steun herkent je telefoon en lanceert bij het verbinden een specifieke app waarmee je gemakkelijk muziek of de radio kan afspelen, de telefoon kan opnemen en kan navigeren via je smartphone (en het gebruikt dus de data van je telefoonabonnement). Het systeem werkt met NFC-technologie en het geluid wordt automatisch via de luidsprekers van de auto afgespeeld. Het is ook mogelijk om de telefoon op te nemen of het volume aan te passen via de knoppen op het stuur.

Deze ‘Smartphone Station’, zoals Citroën het noemt, lijkt interessant, maar we hebben hem niet kunnen testen, aangezien onze testwagen een topversie Max was, met een centraal aanraakscherm van 10,25 inch, een ingebouwd 3D-navigatiesysteem en Apple CarPlay/Android Auto-connectiviteit (ook draadloos). De Max krijgt ook een inductielader voor je telefoon. Alle connectiviteitsfuncties bleken probleemloos en vloeiend te werken tijdens onze test.

 

Advertentie
Advertentie

Rijervaring

Levendige en betrouwbare driecilinder

Voor deze test lieten we de elektrische (ë-C3) en mildhybride (48 V) versies links liggen om ons te concentreren op de basisversie van de Citroën C3, met een niet-geëlektrificeerde benzinemotor. Deze versie krijgt de zeer bekende 1.2 turbo-driecilinder van de Stellantis-groep. Het is echter de vernieuwde versie van het oude PureTech-blok, met een ketting in plaats van de problematische gesmeerde distributieriem. De ‘twaalfhonderd’ ontwikkelt in dit geval 100 pk en 205 Nm, zeer correcte waarden gezien het beperkte gewicht van 1.150 kilo.

Een startknop is hier niet te vinden: je moet op de ouderwetse manier je sleutel in het contactslot steken. De motor trilt een beetje bij stationaire en lage toerentallen, maar komt daarna opgewekt tot leven, met een sprint van 0 tot 100 km/u in 10,6 seconden. De topsnelheid is echter begrensd tot 160 km/u. De gewone benzinemotor wordt gekoppeld aan een manuele zesversnellingsbak, waarvan de bediening soms wat vaag is. Echt storen doet het niet, met over het algemeen een aangename motor-versnellingsbakcombinatie. Deze kleine Citroën is ook erg zuinig: wij haalden een gemiddelde van 6,1 l/100 km tijdens onze test, met een minimum van ongeveer 5 l/100 km binnen de bebouwde kom en een dikke 7 l/100 km met een zware rechtervoet.

Comfort van topniveau!

Afhankelijk van de uitvoering is de nieuwe Citroën C3 geschoeid met 16- of 17-inch velgen. Hij ligt zowel stabiel als efficiënt op de weg, maar sportieve chauffeurs zullen wat stuurgevoel missen, terwijl de koets ook duidelijk overhelt in de bochten. Gelukkig is er nooit sprake van storende pompbewegingen, wat nefast zou zijn voor de wegligging.

De kleine Citroën mikt vooral op een comfortabele rijervaring, dankzij specifieke dempers die, naast de hoofddemper, zijn voorzien van progressieve hydraulische bumpstops voor de compressie en de rebound. Je krijgt dus in feite drie dempers in één. In de praktijk zorgt dit voor een autootje dat met het grootste gemak alle imperfecties van het asfalt absorbeert: putten, voegen en drempels vormen geen enkel probleem. Een waar genot voor de dagelijkse ritten! En voor een budgetauto is ook de geluidsisolatie goed voor elkaar. De Citroën C3 lijkt ons stiller op de snelweg dan een Dacia Sandero.

 

Prijs

Prijs Citroën C3 2025

Het gamma van de nieuwe Citroën C3 is eenvoudig en bestaat uit slechts twee uitvoeringen: You en Max. De eerste is beperkt tot het essentiële (zonder echt kaal te zijn), met standaard 16-inch velgen (met wieldoppen), elektrische voorruiten en spiegels, manuele airco, parkeersensoren achteraan, automatische lichten, cruisecontrol en de verplichte rijhulpsystemen zoals een rijstrookassistent en verkeersbordherkenning met snelheidswaarschuwing. De enige optie op de You is metallic of speciale lak.

De Citroën C3 Max wordt geleverd met 17-inch lichtmetalen velgen, elektrische achterruiten, automatische airco, een grootlichtassistent, dakrails, een contrasterend dak (niet verplicht), het centrale aanraakscherm van 10,25 inch met ingebouwde GPS, inductielader voor smartphones, achteruitrijcamera, in twee delen neerklapbare achterbank (60/40), automatische ruitenwissers en enkele specifieke details in het interieur en op het koetswerk. Kortom, een volledig uitgeruste versie met als enige opties metallic of speciale lak, het Winter-pakket (verwarmde zetels en stuur) en mistlampen vooraan.

Dacia in het vizier

Citroën heeft duidelijk zijn best gedaan om de prijzen zo laag mogelijk te houden, met een vanafprijs van 14.999 euro voor de C3 You 1.2 benzine met 100 pk en een handbak. Een prijs die zeer dichtbij die van de Dacia Sandero TCe 90 ligt, die minder snel is en er minder leuk uitziet. De C3 in de Max-uitvoering is echter een stuk duurder: 19.459 euro. Er is ook nog een tussenoplossing: de C3 You met Plus-pack voor 17.759 euro. Die neemt bijna alle uitrusting over van de Max, maar dan zonder de lichtmetalen velgen, de automatische airco, de achteruitrijcamera, de inductielader en de ingebouwde GPS (maar Apple CarPlay en Android Auto blijven aanwezig). Een interessante optie voor wie wel een centraal scherm wil, maar niet de hoofdprijs wil betalen.

Merk op dat de C3 mildhybride 48V van 100 pk met robotbak begint bij 20.460 euro (You met Plus-pack). De elektrische ë-C3 (113 pk, 44 kWh grote batterij) begint dan weer bij 23.304 euro (You), maar een goedkopere versie met een kleinere batterij wordt in de loop van 2025 verwacht. In ieder geval zijn het aantrekkelijke prijzen.

 

Verdict

De nieuwe Citroën C3 is eenvoudig maar niet basic, het is een betaalbare en aangename auto voor dagelijks gebruik. De gewone benzinemotor past hem bovendien als gegoten. Deze basisversie met een manuele versnellingsbak is geslaagd en houdt de prijzen laag. Het maakt de C3 tot een aantrekkelijk aanbod voor minder geld dan de meeste concurrenten. Toegegeven, de Dacia Sandero (die nog iets goedkoper en ruimer is) is nog steeds rationeler. Maar hij ziet er saaier uit en mist wat karakter, iets wat deze C3 wel kan brengen. De geest van een Dacia met wat extra charme, dus. Een verstandige en charmante auto!

Ontdek meer inzichten
Citroën Arrow-icon
Advertentie
Advertentie