De vorige Citroën C3 werd in 2016 gelanceerd en bleef bijna 10 jaar in de catalogus staan, waarin er 1,5 miljoen exemplaren over de toonbank gingen. Vooral bij ons was het een groot succes en stond hij regelmatig aan de top van de populairste modellen in België. Deze nieuwkomer wil dit succes evenaren door in te zetten op eenvoud en een bodemprijs. Vooral in het geval van deze basisversie op benzine met een handbak, die terug wil naar de essentie.
Design Citroën C3
Minder rond en hoger
Deze nieuwe C3 is alweer de vierde generatie. Bij de vernieuwing is het model van look veranderd, met nu eerder rechthoekige lijnen dan het ronde snoetje van vroeger. Ook de Airbumps zijn verdwenen, de plastic beschermers onderaan de deuren van het oude model, die hem meteen herkenbaar maakten. De nieuwe kleine Citroën is ook 10 cm hoger geworden dan zijn voorganger (1,57 m) en trekt zijn broekspijpen op (met een veel hogere bodemvrijheid), waardoor hij meer op een SUV lijkt. Dat zorgt ook voor een gemakkelijkere instap. Eenmaal aan boord merk je de extra hoogte, want vooraan zit je 7,6 cm hoger dan vroeger, wat voor een beter zicht zorgt. Deze hoge zitpositie geeft ook de indruk dat je met een grotere auto onderweg bent. In de lengte is de nieuwe C3 van 4,01 m amper veranderd (+ 1,9 cm), wat hem nog steeds wendbaar en gemakkelijk parkeerbaar maakt in de stad.
Skelet van buitenlandse origine
Onder zijn hertekende koetswerk neemt de nieuwe Citroën C3 niets over van zijn voorganger: hij wordt op het nieuwe Smart Car-platform gebouwd van Stellantis. Het is een lowcostversie van het CMP-platform (Opel Corsa, Peugeot 208, etc.) en werd in eerste instantie ontwikkeld voor opkomende markten (Latijns-Amerika en India), waar het al sinds 2022 dient als basis voor de lokale Citroën C3. Deze goedkopere structuur werd aangepast voor Europa (vooral op vlak van botsveiligheid), waardoor de C3 bijvoorbeeld 6 airbags heeft in plaats van 2 bij het buitenlandse model. De exemplaren voor ons continent worden geproduceerd in Trnava, Slowakije. De Citroën C3 deelt zijn platform trouwens ook met de nieuwe Fiat Grande Panda.
Beleving Citroën C3
Eenvoudig maar charmant interieur
Zoals hierboven al vermeld, zorgt de extra hoogte voor een gemakkelijkere instap. De zetels (altijd met stof bekleed) zijn goed gevuld, maar niet zo zacht als die van de grotere Citroëns. De zitruimte vooraan is correct en er zijn voldoende opbergvakken, met vooral een groot vak voor de versnellingspook. Het handschoenkastje is eerder klein van formaat.
Het interieur is eenvoudig vormgegeven en aangenaam om naar te kijken. Het ziet er modern uit, met een origineel en klein tweespaaks stuurwiel met een vlakke onderkant, standaard bekleed met kunststof en optioneel met kunstleer. Zoals meestal in dit segment is het interieur volledig bedekt met goedkope en harde plastics, maar ze lijken niet al te krasgevoelig en ook de bouwkwaliteit voelt solide aan. De sfeer is ook niet te somber dankzij (standaard) gekleurde elementen op de deurpanelen en op het dashboard.
Geen echte tellers
De bestuurderspositie zal niet iedereen bekoren: wie graag dicht bij het stuurwiel zit, zal merken dat het niet voldoende in diepte valt te verstellen, wat je verplicht om de zetel ver naar voren te schuiven en met geplooide benen te rijden. Ook het gebrek aan klassieke tellers valt op: de belangrijkste rij-informatie (snelheid, benzinemeter, boordcomputer) wordt tegen de onderzijde van de voorruit geprojecteerd, op een smalle strook bovenop het dashboard. Gelukkig is het gemakkelijk af te lezen en went het snel. We missen enkel een toerenteller, die op geen enkel uitrustingsniveau te krijgen is.
Correcte zitruimte achterin
Hoewel sommige stadswagens tegenwoordig beperkt blijven tot 4 zitplaatsen (Fiat 500 en Mini, bijvoorbeeld), beschikt de C3 nog steeds over 5 veiligheidsgordels. En ook over 5 deuren, maar de toegang tot de achterbank is toch iets minder gemakkelijk dan vooraan vanwege een smallere deuropening. De zitruimte op de tweede rij is niet enorm, maar correct voor het segment en voldoende ruim voor twee volwassenen, die ook hun voeten onder de voorzetels kunnen schuiven. De bank zit zacht, zelfs in het midden (want er is geen neerklapbare armsteun in de rugleuning) en de middentunnel zit niet in de weg. Dankzij de extra hoogte van de nieuwe C3 is er ook overal voldoende hoofdruimte. Het is dus een praktisch klein autootje.
En de koffer?
De koffer is ruim gezien het formaat van de C3, met 310 liter met de achterbank overeind (al doet de Dacia Sandero het nog beter met 328 liter). Alleen jammer van de dikke rand tussen de laaddrempel en de bodem van de koffer. Je kan ook geen dubbele bodem krijgen om de ruimte te verdelen. Nog een misser: op de instapversie You klapt de achterbank slechts in één stuk neer. Je moet dus voor het Plus-pakket of de Max-uitvoering kiezen om van een in twee delen neerklapbare achterbank (60/40) te kunnen genieten. En ongeacht het uitrustingsniveau is de laadvloer nooit helemaal vlak met de achterbank neergeklapt.
‘Smartphone Station’ of toch een echt scherm?
Qua connectiviteit is er opnieuw een verschil te vinden tussen de uitvoeringen You en Max. De Citroën C3 You ziet af van een centraal scherm en houdt het op een smartphonehouder in het dashboard. Deze steun herkent je telefoon en lanceert bij het verbinden een specifieke app waarmee je gemakkelijk muziek of de radio kan afspelen, de telefoon kan opnemen en kan navigeren via je smartphone (en het gebruikt dus de data van je telefoonabonnement). Het systeem werkt met NFC-technologie en het geluid wordt automatisch via de luidsprekers van de auto afgespeeld. Het is ook mogelijk om de telefoon op te nemen of het volume aan te passen via de knoppen op het stuur.
Deze ‘Smartphone Station’, zoals Citroën het noemt, lijkt interessant, maar we hebben hem niet kunnen testen, aangezien onze testwagen een topversie Max was, met een centraal aanraakscherm van 10,25 inch, een ingebouwd 3D-navigatiesysteem en Apple CarPlay/Android Auto-connectiviteit (ook draadloos). De Max krijgt ook een inductielader voor je telefoon. Alle connectiviteitsfuncties bleken probleemloos en vloeiend te werken tijdens onze test.