De Cupra Born werd in 2021 gelanceerd als Spaanse tweelingbroer van de Volkswagen ID.3. Beide modellen delen hun MEB-platform en een deel van hun carrosserie, maar Cupra heeft wel zijn sportieve designtaal toegevoegd aan de compacte berline. De Born kreeg doorheen de jaren enkele kleine updates, met in 2024 de lancering van de sportieve Born VZ met meer dan 300 pk. Dit is alles wat je moet weten over het kleinste elektrische model van Cupra.

Advertentie
Advertentie

1. 4,32 m

Met een lengte van 4,32 m is de Born het meest compacte model in het Cupra-gamma, toch tot de lancering van de goedkopere elektrische stadswagen Raval. Toch merk je daar niets van aan boord, want dankzij de volledig elektrische MEB-architectuur kon de wielbasis worden uitgerokken tot 2,765 m, wat voor veel binnenruimte zorgt. De koffer is tenslotte 385 liter groot, wat in de middenmoot zit voor het segment.

2. 59 tot 79 kWh

Bij zijn lancering had de Cupra Born nog een batterij van 45 kWh netto (55 kWh bruto), maar intussen bestaat het gamma uit drie opties: 59, 77 of 79 kWh (63, 82 en 84 kWh bruto). Vooral die twee laatste batterijpakketten zijn bijzonder groot voor een elektrische auto van dit formaat.

3. (Bijna) 600 km

Een grote batterij in een kleine auto levert dan ook een zeer ruim rijbereik op. Zelfs de basisversie met 59 kWh haalt al een zeer bruikbare autonomie van 426 km, maar als het budget het toelaat, elimineren de twee grotere pakketten je laadstress volledig. Met 77 kWh ter beschikking kan je tot 550 km rijden op een volle batterij volgens de WLTP-cyclus, de versie met 79 kWh haalt zelfs bijna 600 km! Er zijn grotere en duurdere EV’s die veel minder bieden…

Advertentie
Advertentie

4. 326 pk

Er is echter meer dan één reden om voor het grootste batterijpakket te kiezen: je krijgt niet enkel het grootste rijbereik, maar ook de krachtigste motor! De sportieve Cupra Born VZ is namelijk de enige versie die recht heeft op het pakket van 79 kWh, dat automatisch gekoppeld wordt aan een krachtige motor van 240 kW (326 pk). Een vermogen dat exclusief naar de achterwielen wordt overgebracht en waarmee je in 5,6 seconden naar 100 km/u kan sprinten! De topsnelheid van de VZ-versie ligt ook iets hoger: 200 km/u in plaats van 160 km/u.

5. 12,9 inch

De Born VZ biedt niet enkel meer rijplezier, maar ook een specifieke uitrusting. Zo is het infotainmentsysteem iets groter (12,9 inch in plaats van 12 inch) dan bij de rest van het gamma, terwijl de volume- en temperatuurschuivers onder het scherm nu ook verlicht zijn. Al vermoeden we dat deze verbeteringen binnenkort ook hun weg naar de rest van het gamma zullen vinden.

6. 73%

Wat wel specifiek zal blijven aan de Born VZ, zijn de bijzondere CUP-kuipzetels. Die bieden een sportieve look, een lagere zitpositie en meer zijdelingse steun, maar ze hebben ook een ecologische kant. De bekleding is namelijk gemaakt van upcycled ‘Seaqual’-textiel, de Dinamica-microvezelstof bestaat voor 73% uit gerecycleerd polyester en de achterzijde is bekleed met vlasvezelstof. Dat is meteen het eerste natuurlijk materiaal dat gebruikt wordt door Cupra in zijn wagens.

7. +/- 40.000 euro

De basisprijs van de Cupra Born bedraagt momenteel zo’n 43.000 euro, maar er gelden regelmatig kortingen die de prijs tot onder de grens van 40.000 euro doen duiken. Voor het grotere batterijpakket van 77 kWh betaal je een kleine 48.000 euro, terwijl de Born VZ een vanafprijs heeft van net iets meer dan 53.000 euro. Maar tijdens de Salonperiode krijg je tot 7.000 euro korting op de twee goedkoopste versies en zelfs 8.000 euro op de Cupra Born VZ. Daarmee kan je al genieten van een goed uitgeruste, compacte en sportieve EV voor een scherpe prijs!

Advertentie
Advertentie