De C3 en DS3 zijn aan de basis al erg zuinig, maar worden nu nog zuiniger en schoner dankzij de microhybridetechniek (e-HDI in het jargon van de constructeur). De resultaten zijn opvallend goed en laten je toe om een mooie overheidspremie binnen te rijven.

e-HDI

De technologie wordt overgenomen van de C4 en zagen we ook al onder de motorkap van de grotere C5. Een lichte stadsauto is intrinsiek sowies al zuiniger, de resultaten zijn in de C3 en DS3 dus nog spectaculairder. De technologie omvat onder meer een start-stopsysteem, een versterkte alternator, een manuele versnellingsbak met vijf verhoudingen en de bekende 1.6 HDI met 90 pk.

Aan de pomp

Met deze techniek onder de kap is de C3 beschikbaar in de uitvoeringen Seduction en Exclusive, met respectievelijk een CO2-uitstoot van 93 en 98 gr/km en een verbruik van 3,6 en 3,7 l/100 km.
In de DS3 wordt de 99 g-versie vervangen door de e-HDI 90 Airdream die maar 95 g CO2/km uitstoot. Als je kiest voor de 16-duimsvelgen (een gratis optie) of de Michelin-banden van 17 duim stijgt de CO2-uitstoot tot 98g/km. Maar daarmee heb je nog altijd recht op alle overheidskortingen.