Alle constructeurs moeten in 2011 overstappen op de Euro 5-norm, die veel strenger is voor vervuiling. Om aan de nieuwe eisen te voldoen, liet Mazda zijn 1.6 dieselmotor evolueren. De Japanse ingenieurs hadden hun handen vol met de turbo, de injectie, de distributie en de katalysator. De versnellingsbak telt nu zes verhoudingen, maar voor het overige veranderde er niets aan de Mazda 3.
Partikelfilter zonder onderhoud
De ‘nieuwe’ turbodiesel heeft nog altijd dezelfde cilinderinhoud en heeft een lage compressieverhouding, wat toelaat om de verbrandingstemperatuur te verlagen. Hierdoor is er geen additief of onderhoud meer nodig voor de de partikelfilter.
Dankzij een eenvoudige architectuur met enkele bovenliggende nokkenas is de motor 4 kg lichter dan zijn voorganger. Die had nog een turbo met vaste geometrie, maar bij de nieuwe versie is die variabel. Piëzo-elektrische injectoren zorgen samen met de common rail voor een preciezere injectie, terwijl de werkingsdruk steeg tot 1.600 bar.
Het gemiddelde verbruik daalt tot 4,4 l/100 km (-2,2 procent) en de CO2-uitstoot tot 117 g/km (- 1,7 procent). Jammer genoeg is dat niet genoeg om recht te hebben op de overheidskorting op de aankoopprijs.
Elastischer
Aan het stuur is de vermogenswinst (6 pk) minder voelbaar dan de stijging van het koppel. Dat groeit van 240 naar 270 Nm en is nu beschikbaar vanaf 1.750 tr/min. Het karakter van de soepele en altijd beschikbare 1.6 CDVi verandert amper, maar dankzij een versnellingsbak met zes verhoudingen daalt het toerental op autosnelwegen (en dus ook de geluidsproductie). De nieuwe verhoudingen van de versnellingsbak laten een vlottere rijstijl toe dan vroeger.
We maakten met plezier opnieuw kennis met het onderstel van de Mazda 3, die dynamische prestaties van een hoog niveau biedt dankzij een preciezere voortrein die bijna niet onderstuurt.
De prijzen van de Mazda 3 1.6 CDVi schommelen tussen 19.990 euro (Challenge) en 22.090 euro (Active+) met vijf deuren. De vierdeursberline staat nog altijd in de catalogus, hoewel die amper verkoopt.