Voor we goed en wel beginnen willen we toch één en ander preciseren. Hoewel deze kleine monovolume de naam C3 draagt heeft hij niets te zien met die wagen uit het gamma van Citroen. In realiteit wordt hij immers op het platform van de … Peugeot 207 gebouwd. In de lengte meet hij 4,08 meter, is 1,73 meter breed en 1,62 hoog. Met deze afmetingen komt hij duidelijk in het vaarwater van de Nissan Note, Opel Meriva en de Renault Modus te liggen. Maar zelfs de Skoda Roomster die toch 20 cm langer is ligt in zijn schootsveld. Op het Salon van Brussel kon de C3 Picasso al bewonderd worden en nagenoeg iedereen was ervan overtuigd dat hij met zijn subtiel afgeronde kubusvorm een heel eigen persoonlijkheid meekreeg. De brede glimlach op zijn voorzijde, de hoog geplaatste lichten en de verticale opstelling van de achterzijde bezorgen hem een sympathieke, moderne en erg sympathieke look
Kwaliteit op het rendez-vous
Wanneer je in de auto stapt valt eerst en vooral de grote lichtinval op. Ons testexemplaar was immers van een enorm panoramisch dak voorzien dat niet minder dan 1,2 meter op 0,82 meter meet. Maar ook zonder deze optie is het interieur erg lichtrijk. De voorruit wordt op twee dunne dragers gemonteerd in plaats van de klassieke en dikwijls het zicht ¾ naar voren storende A-stijl. Het tweede goede nieuws is dat de inrichting en de kwaliteit van het interieur er sterk is op vooruit gegaan. Citroen was de goede richting al met zijn C5 ingeslagen, maar voor een auto van dit segment is dit echt een première. De C3 Picasso heeft dan ook niets meer te zien met de C3. Alle onderdelen zijn perfect gemonteerd en de gebruikte materialen zien er niet alleen goed uit maar voelen ook aangenaam aan. Er wordt kwistig met bergruimtes rondgestrooid en zo krijgen bvb zowel de bestuurder als de passagier vooraan een pennenbakje ter beschikking. Het handschoenkastje heeft niet minder als 9 liter inhoud en ook boven op de boordplank was er nog plaats voor een afgesloten bergruimte.
Moduleerbaarheid
Zoals elke zichzelf respecterende monovolume is ook de C3 Picasso erg moduleerbaar. De achterbak kan over 15 cm verschuiven en is in twee ongelijke delen opdeelbaar. De rugleuning kan in de hellingshoek geregeld worden en laat zich zelfs vanuit de koffer met een simpele handeling neerleggen. Daarbij schuift ook de zit op wat een volledig vlakke laadvloer oplevert. De koffer zelf kreeg een verwijderbare vloer mee waardoor de laadhoogte vermindert. In optie is er het Pack Voyage waarbij ook de stoel van de voorpassagier naar voor kan klappen en er voorwerpen met een lengte tot 2,41 meter kunnen geladen worden. Mooi werk als je het ons vraagt. De 500 liter bagageruimte die Citroen aankondigt worden echter met de achterbank volledig naar voren gemeten. Dan is het echter onmogelijk om volwassenen op een enigszins comfortabele manier op de achterbank te laten meereizen. Met de achterbank naar achter geschoven heb je toch nog 385 liter ter beschikking. Het is echter oppassen geblazen voor de uitstekende delen van de openstaande achterklep die erg scherp zijn als je zijdelings naar de achterzijde van de auto loopt.
Smalle voetjes
Uiteraard is het geen verrassing dat je vrij hoog zit. Met een zithoogte van 37 cm is het voor de achterinzittenden dan ook geen probleem om hun voeten kwijt te geraken onder de voorstoelen. Met de verscheidene regelingen van stuur en stoel kan iedereen een behoorlijke rijhouding vinden terwijl de hoog geplaatste versnellingspook goed in de hand valt en het instrumentenbord zorgt voor een extra dosis goed humeur is het al sfeervolle interieur. Toch is niet alles optimaal. Zo dwongen de ver in het interieur reikende wieluitsnijdingen de ontwerpers ertoe de pedalen dicht bij elkaar te plaatsen en je kan dus maar beter geen al te grote voeten of grote schoenen hebben als je niet alle pedalen tegelijkertijd wil bedienen.
Geen lichtgewicht…
Als we de contactsleutel van onze testwagen omdraaien horen we enkel een erg aanvaardbare stilte. Van bij de eerste meters merk je dat de C3 Picasso ondanks zijn kleine afmetingen geen lichte auto is. Een andere opvallende karaktertrek is dat de ingenieurs duidelijk meer voor het comfort dan voor dynamisme en rijprecisie hebben gekozen. Logisch voor zulk een wagen zou je zeggen, maar dat zou toch niet mogen verhinderen dat koetswerkbewegingen voldoende in de hand gehouden worden op oneffen ondergrond. Maar goed, als we het ritme wat laten zakken blijft het allemaal nog binnen de perken en kunnen we nog meer genieten van alle andere kwaliteiten van deze kleine monovolume. Voor een wagen met een dergelijk hoge architectuur is de auto eigenlijk verbazend stil is. Prijsmatig start de C3 Picasso met de 1,4 VTi Attraction van 95 pk voor 15.200 € terwijl de duurste versie de 1,6 HDI 110 Exclusive is en die staat voor 22.200 € op je inrit.