Soepelheid en intelligentie
De motor hier is de welbekende 2.0 liter HDI die 138 pk ontwikkelt, 320 Nm aan 2.000 rpm biedt en die zich soepel en krachtig aantoont. Enkel de welluidendheid is iets te storend aanwezig bij het versnellen. Naast zijn pittigheid, vertoonde deze 2 liter zich nogal zuinig bij onze testrit. Het gemiddeld verbruik schommelt tussen de 7 en de 8 liters, wat spaarzaam is ondanks een automatische doos. Maar deze laatste was voorbeeldig, zacht en reactief, hij is de perfecte medeplichtige van de motor. De versnellingswijzigingen zijn héél zacht, bijna onwaarneembaar. Met een druk op de “Sport” knop, wordt het rijgedrag dynamischer en kunnen de versnellingen langer behouden worden. De motor slaat dan hoger in de toeren (soms te hoog) en het terugschakelen is snel en doeltreffend. Het vrolijk rijden is hier werkelijk aanwezig met een doos die op het goede moment inschakelt. Men zou zelfs de sequentiële doos vergeten, die gewoonlijk aanwezig is op de actuele versnellingsbakken, maar die niets bijbrengt aan het bezorgde vermaak.
Compromis comfort/weggedrag « à la française »
Men kan er niet tegen op, de Fransen kennen er wat van kwa vering ! Deze was héél aangenaam en absorbeerde zo goed de oneffenheden van de baan om zo tot een doeltreffend weggedrag te komen.
De wagen vertoont bijna geen slingerbewegingen en blijkt scherp te zijn in de bochten. De stuurinrichting was perfect ! En dat het centrale gedeelte van het stuur vast staat stoort de besturing totaal niet.
Lange afstanden afleggen aan het stuur van deze C4 is een simpele formaliteit : de motor is zwijgzaam, de vering filtert de oneffenheden en de zetels zijn aangenaam. Enkel sommige kleine windgeluiden kwamen het comfort aan boord verstoren.
Binnenin zijn alle wijzers perfect leesbaar en kunnen de bestuurder gemakkelijk afleiden. De afwerking is ongelijkig, met twijfelachtige plasieken en een assemblage die niet vrijgesteld van kritiek is. Bovendien weerkaatst het dashboard zich hinderlijk in de voorruit...
Een koetswerk met een coupé vorm betekent in het algemeen onbeduidende achterplaatsen… De C4 moet de uitzondering zijn die de regel bevestigt want de plaats die achteraan te vinden is, is héél fatsoenlijk. Zowel voor de benen als voor het hoofd !
Correcte tarieven
Beschikbaar aan de prijs van 24.750 € met een manuele doos, stelt deze C4 een overvloed aan uitrustingen. De tweezonige airco, de alcantara binnenbekleding, de electrische en ontdooiende achteruitkijkspiegels, hulp bij parkeren, alles is er ! De GPS (nog met CD-Rom) kost 2.450 € ; de uitstekende JBL sono, 900 € ; het metaalkleur 400 €, en het panoramisch open dak, 700 €. De héél doeltreffende automatische versnellingsdoos kan bekomen worden tegen de prijs van 1.500 €. En het verbruik zal uw budget ook niet belasten, met een 7,5 liters per 100 km in gemengd verbruik.
Besluit
Een héél aangename familiale wagen, met een uitzicht die uit de toon valt, een rijkelijk comfort, een uitstekend weggedrag en een voltallige uitrusting. Een verantwoorde keuze dus, die tegelijkertijd ook afstandig is dankzij het Citroën design. De nieuwe automaat is héél aangenaam in het huidige drukke verkeer. Het bijkomend rijcomfort is het echt waard kwa bijkomende uitgave. Zeker indien deze zich actief voordoet met een moderne automatische doos en een gierige energiegulzig. Aan te raden dus...