Alweer een nieuwe Franse SUV! Na de Peugeot 4008 presenteert Citroën de C4 Aircross. Alletwee zijn ze gebaseerd op een platform dat door Mitsubishi ontwikkeld werd, maar ze onderscheiden zich door hun stijl en motoren. Citroën biedt trouwens het ruimste motorenpalet.

Een echte C4? 

Hoewel de naam doet vermoeden dat de basis van de C4 berline stamt, is dat helemaal niet het geval. Het platform komt van Mitsubishi. De stijl is nochtans direct herkenbaar. Dit is duidelijk een Citroën die zowel vooraan als achteraan past bij de huidige producten van het merk. De afmetingen zijn net hetzelfde als die van zijn neef bij Peugeot, de C4 Aircross is dus ook 4,43 meter lang.

Diesel en benzine

Terwijl de Peugeot 4008 op onze markt alleen beschikbaar wordt met dieselmotoren, doet Citroën wel de moeite om een benzinemotor voor te stellen. Het gaat om een 1.6 met 115 pk gekoppeld aan een manuele vijfversnellingsbak. Buiten Europa wordt hij aangedreven door een tweeliter met 150 pk.

Maar terug naar onze markt. De diesels zijn de uitstekende 1.6 HDI met 110 pk en de 1.8 HDI 150 die overnomen wordt van Mitsubishi. De twee motoren worden gecombineerd met een handgeschakelde zesbak en twee- of vierwielaandrijving. Dat is nog een verschil met de Peugeot, die altijd een integrale transmissie heeft.

Net als de Mitsubishi ASX en Peugeot 4008 beschikt de C4 Aircross over een gps met aanraakscherm, een panoramisch dak met led-omranding en een handenvrij startsysteem.