We zien alle constructeurs meer en meer modellen op de markt brengen dat op bio-éthanol rijden! Na Volvo, Saab, Ford, Renault en vele andere is het nu de beurt aan Citroën om te laten zien wat ze kunnen met de commercialisatie van de C4 BioFlex vanaf september van dit jaar. Om te beginnen zal dit model verkocht worden in Frankrijk en Zweden alvorens hem aan te bieden in andere Europese landen. De meeste landen handhaven een politiek om het gebruik van deze brandstof aan te moedigen, behalve bij ons ...
Deze C4 BioFlex is uitgerust met een 1.6 van 82 kW en maakt gebruik van dezelfde uitrustingen als de rest van het gamma.
Wat het verbruik en uitstoot betreft van deze C4 worden de volgende waarden vooropgesteld: 9.8 liter gemiddeld verbruik voor 100 kilometer en 160 gr CO2 uitstoot tegenover 7.1 liter en 169 gram CO2 per kilometer van de standaard 1.6i 16V. Bij het nagaan van die cijfers kunnen we ons de vraag stellen als het wel nut heeft om een auto te kopen dat meer verbruikt, maar alles hangt af van de prijs van de brandstof, en als die prijs duidelijk lager ligt (zoals in Frankrijk) dan wordt hij snel voordelioger.
Deze C4 BioFlex is enkel beschikbaar in vijfdeurs berline uitvoering en kost net evenveel als de benzineversie van de 1.6; 16V.
De ontwikkeling en afstelling van deze motor laten toe om zowel op standaard benzine te kunnen rijden (RON 95 of 98) als op bio-éthanol brandstof dat tot 85% éthanol mag bevatten (E85).
Bij het gebruik van de E85 brandstof gaan de prestaties er op vooruit en beschikt hij in werkelijkheid over 113 pk in plaats van 110 aan 5.800 tr/min, en een koppel van 153 Nm tegenover 147 aan 4.000 tr/min. Bij het gebruik van standaard loodvrije benzine komen de prestaties van deze BioFlex overeen met die van de standaard 1.6i 16V.
Ontdek meer inzichten
Citroën