Presentatie
Vind je in het ex- en interieur niet meteen het typische karakter van Citroën terug? Dat is normaal. De ingenieurs steken niet onder stoelen of banken dat ze concurrenten van over de Rijn als referentie hebben genomen. En dat zie je ook aan het ontwerp, dat trekjes heeft van de Audi A3. Gelukkig is de C4 geen doorslagje van de A3 geworden, hij oogt dynamisch, evenwichtig en helemaal mee met zijn tijd. Onze redactie houdt er wel van, zeker omdat de ontwerpers erin geslaagd zijn om de meester te verslaan met een minder somber ontwerp dan de A3.
In het interieur ruimen de eigenzinnige tellers van de voorganger plaats voor netjes geordende instrumenten. Het lijkt wel een Duitser. De zachte kunststoffen maken een uitstekende indruk. Het stuurwiel met vaste naaf of de numerieke snelheidsmeter mag je wel vergeten, die behoren tot het verleden.
Motor
Onder de motorkap van onze e-HDi testversie vinden we een oude bekende terug, de 1.6 HDi, maar dan in een sterkere variant met 112 pk en 270 Nm bij 1.750 tr/min. Deze motor wordt aan een start-stopsysteem gekoppeld, dat de motor automatisch uitschakelt wanneer de auto stilstaat. Tot zover niets nieuws. Maar wat wel bijzonder is, is de manier waarop de motor weer gestart wordt. Dan schiet het e-Booster-systeem in actie dat een snelle, stille en bijna trillingvrije herstart garandeert. Als versnellingsbak schotelt Citroën de BMP6 voor, de manuele gerobotiseerde bak met zes verzetten.
In de praktijk
Over de motor kunnen we niets negatief zeggen: die presteert naar behoren, trekt de auto voort zonder te twijfelen, is vlot bij lage toerentallen en geraakt niet te snel buiten adem. Een geslaagde krachtbron die bovendien weinig drinkt en stil is. 5,8 l/100 km gemiddeld, zonder dat we een ecorijstijl hanteerden, is een zeer goed resultaat. Op de autosnelweg is 4,6 l/100 km perfect mogelijk.
Het schoentje wringt bij de versnellingsbak. Bij rustig gebruik schakelt hij vlot en afgezien van enkele gaten bij de acceleratie functioneert de bak aangenaam. Zodra je het gaspedaal indrukt en spierkracht vraagt, lijkt de bak verstoord en twijfelt hij tussen de versnellingen. Kortom, dan is het om zeep. De manuele modus reageert iets te traag op de bevelen van de bestuurder en kan de meubelen niet redden. Het wordt tijd dat PSA investeert in een automaat met dubbele koppeling, die tegenwoordig zeer gebruikelijk is.
Weggedrag
Voor een zeer sportief weggedrag verwijst Citroën je door naar de DS4, die binnenkort op de markt komt. De C4 is meer op comfort gericht. Staat deze berline dan op marshmallows vermomd als schokdempers? Dat is overdreven. De C4 is goed opgehangen en weert zich kranig op dynamisch vlak. Het geheel hangt goed aan elkaar en lijkt niet te lijden onder de focus op comfort. Ook de stuurbekrachtiging is geslaagd. Het algemene resultaat is positief.
Comfort en functionaliteit
Heb je nog altijd slechte herinneringen aan die keer dat je wagenziek werd in de DS waarmee jij/ jouw vader/ jouw grootvader (schrap waar nodig) destijds reed? Laat dat je niet tegenhouden om in de C4 te stappen. Die gedraagt zich voorbeeldig. De filtering is uitstekend en grote oneffenheden worden vlot weggewerkt zodat passagiers er niets van merken. Wagenziek riskeer je alleen te worden van de versnellingsbak, die niet de snelheid van een DSG-automaat tentoonspreidt.
Een stille motor, een royaal interieur voor vier personen en een verrassend grote koffer (408 liter, een record): de C4 heeft het allemaal. Ook een goede rijpositie is inbegrepen. Eén van de weinige klachten is de slechte kwaliteit van de basisgeluidsinstallatie. We betreuren ook het slechte zicht 3/4 achteruit en het stuurwiel dat overladen werd met knoppen. Voorts is er alleen goed nieuws in het hoofdstuk comfort. Dankzij het panoramische dak baadt het interieur in licht.
Prijs en uitrusting
De C4 e-HDi is er in twee afwerkingsniveaus (Seduction en Exclusive) voor respectievelijk 23.280 euro en 25.030 euro. Het eerste niveau biedt een centrale armsteun, elektrische en verwarmde zijspiegels, regen- en lichtsensoren, vier elektrische ruiten, een elektrische parkeerrem (helaas...), een stuurwiel in leder, mistlampen, een snelheidsregelaar en -begrenzer, enzovoort. De uitrusting is dus heel volledig.
Conclusie
De nostalgici zullen in de nieuwe C4 zeker niet de opvolger zien van de Ami 8. Dat is niet de ambitie van de C4, die concurrenten als de Mégane, Golf en 308 het vuur aan de schenen legt. Dit is een zeer geslaagde auto die in staat moet zijn om veel nieuwe klanten aan te trekken. We nemen Citroën wel de gerobotiseerde BMP6-bak kwalijk, die voorbijgestreefd is in vergelijking met de automaten met dubbele koppeling van de concurrentie.