De nieuwe C5 berline heeft vijf sterren behaald op de Euro NCAP tests. Dit lost in elk geval de verwachtingen van Citroën in, want van bij het ontwerp werd er alles aangedaan om het nieuwe model zo veilig mogelijk te maken en dit zowel voor de berline als voor de Tourer.
Alles start bij een bestudeerde en versterkte structuur. Aan de voorkant vinden we geprogrammeerde kreukelzones die op aluminium balken bevestigd werden. Een dwarsbalk onder de boordplank en verstevingen ter hoogte van de wielassen zorgen voor meer bescherming bij een frontale crash. Ter hoogte van het centrale gedeelte werd voor de drempels en de stijlen gebruik gemaakt van metaal met uiterst hoge elasticiteit en vormt zo bij aanrijdingen een ware overlevingscel. In het midden van de auto werd een rolbeugel geïntegreerd die een belangrijke rol speelt bij zijdelingse aanrijdingen. De voordeuren maken ook integraal deel uit van het veiligheidssysteem en zijn uitgerust met versterkingen om het geheel te verstevigen.
Zelfs de basisversie krijgt al niet minder dan zeven airbags: frontale, laterale, gordijnairbags en zelf airbags ter hoogte van de knieën. In optie kunnen zelfs bijkomende laterale airbags voor de achterpassagiers besteld worden. De stuurkolom heeft een verstelling van 65 mm.
Tot slot beschikt de bestuurder over een indicatie van het aantal veiligheidsgordels dat achterin wordt gedragen, zo zijn we zeker dat iedereen zich vastklikt.