Op het salon van Parijs stelt Citroën zijn licht geëvolueerde C5 voor. Esthetisch zijn de aanpassingen eerder symbolisch, maar onder de kap verandert er heel wat.
Led-koorts
Net als de meeste concurrenten volgt Citroën de huidige trend en voorziet het zijn berline van led-dagverlichting. Ook de achterlichten zijn nieuw en zijn nu in het midden doorzichtig.
e-HDI
Langzamerhand voert PSA op alle modellen de e-HDI micro-hybridetechniek in. Samen met de gerobotiseerde manuele versnellingsbak doet het intelligente start-stopsysteem het verbruik dalen tot 4,6 l/100 km bij een CO2-uitstoot van 120 g/km.
2.2 HDI
Precies tussen de 2.0 HDI en de 3.0 HDI V6 vinden we de herziene 2.2 HDI viercilinder. Dankzij twee parallel geschakelde turbo’s levert die nu 204 pk bij 3.500 tr/min en een koppel van 450 Nm bij 2.000 tr/min. Net zo veel als de dikke 3-liter V6.
Gekoppeld aan de automaat met zes verhoudingen zorgt dat voor een topsnelheid van 230 km/u en een spurt van 0 naar 100 km/u in 8,3 seconden. Puike prestaties, terwijl hij gemiddeld maar 5,9 l/100 km verbruikt bij een CO2-uitstoot van 155 g/km. Voor de break (Tourer volgens Citroën) moet je op enkele luttele tienden meer rekenen.
En verder
Ook nieuw is de VTi 120-benzineversie, die vanaf nu met een gerobotiseerde zesversnellingsbak wordt uitgerust. Bovendien duikt in de C5 het eTouch-systeem op, waarmee je onmiddellijk in verbinding treedt met de hulpdiensten.