De DS-lijn wil vooral chic en trendy zijn, het C-gamma zal zich meer gaan richten op producten ontdaan van alle overbodige franjes. Een leuk vooruitzicht, afgaande op dit nieuwe concept Cactus.
Design
Het ontwerp van de Cactus is simpel en functioneel, met gladde oppervlakken “zonder enige vorm van agressiviteit”. Maar het toppunt van het spektakel zijn de zogeheten airbumps, stijlkenmerken in de flanken en de bumpers. Het gaat om een luchtkussentjes die het koetswerk beschermen tegen kleine botsingen en krassen. Je kunt ze bovendien personaliseren. Citroën houdt de afmetingen van deze auto compact: 4,21 meter lang, 1,75 meter breed en 1,53 meter hoog.
Interieur
Het eerste wat opvalt, is het zwevende dashboard dat de vloer helemaal vrij maakt. Functioneel, zoals gezegd. De klassieke instrumenten werden vervangen door een scherm van zeven duim, terwijl een tweede scherm van acht duim functies zoals de airco, audio en navigatie bundelt.
Nog opmerkelijk zijn de passagiersairbag in het plafond en de versnellingspook vervangen door een ‘selectiepush’, zoals Citroën het zelf noemt. Een panoramadak bedekt het interieur en werd behandeld om uv-stralen en warmte uit het interieur te houden.
Hybrid Air
In een concept hoort natuurlijk een motor met spitstechnologie. Citroën heeft dus niet de tweecilinder van de 2 pk van onder het stof gehaald om deze Cactus aan te drijven. Het koos hier een Hybrid Air-aandrijving, die perslucht combineert met de hydraulica van een benzinemotor. Als verbruik kondigt Citroën 3 l/100 km aan.