Verduiveld verleidelijk, vind je niet? Wellicht moeten we je teleurstellen want deze Numéro 9 is ‘slechts’ een concept, dat voorgesteld wordt op het salon van Peking. Dit concept is nochtans de voorborde van enkele toekomstige projecten.

Onconventioneel

Citroën kondigt in het DS-gamma nog drie nieuwe modellen aan: een compacte berline, een SUV en een topberline. In afwachting daarvan en om de creativiteit al een beetje te prikkelen, presenteert Citroën de Numéro 9. Gezien de imposante afmetingen is het logisch dat Citroën deze berline in China voorstelt, een vruchtbare markt voor lange en weelderige sedans. Deze Numéro 9 is 4,93 meter lang en 1,94 meter breed met een hoogte van slechts 1,27 meter.  

Aparte stijl

Vooral de stijl spreekt tot de verbeelding, met een schijnbaar eindeloze motorkap, gespierde en uitgesproken spatborden en enkele unieke stijlkenmerken zoals de spectaculaire achtervleugel, led-koplampen en het onuitgegeven radiatorrooster. Het geheel is zowel visueel indrukwekkend als aerodynamisch efficiënt. Kijk bijvoorbeeld naar de velgen die turbulenties verminderen of de voorstijlen die de luchtcirculatie rond het interieur vergemakkelijken.   

Kleine motor, groot hart

Ondanks de grote motorkap vinden we een relatief kleine verbrandingsmotor terug: een 1.6 viercilinder benzine met 225 pk. De aandrijving komt van de achterwielen, waar een 70 pk sterke elektromotor ligt. Tel je beiden op dan kom je aan een knappe 300 paarden. Resultaat: 0 tot 100 km/u in 5,4 seconden en een topsnelheid 244 km/u.

Ecologisch, dus hybride

Nog interessanter is dat je de batterijen aan een stopcontact kunt herladen. De gemiddelde laadtijd bedraagt 3 uur 30 minuten, wat een autonomie van 50 km in elektrische modus oplevert. Het verbruik en de CO2-uitstoot spreken tot de verbeelding: 1,7 l/100 km en 39 g CO2/km.