Ondanks dat grote verschil leent de zevenvoudige rallykampioen toch zijn gezicht voor de reclamecampagne van de DS3 R, een beslissing van de marketingjongens. Het is trouwens de eerste keer dat het team van Citroën Racing meehielp om een seriemodel te ontwikkelen.
Nog nooit accelereerde een model met de dubbele visgraat zo snel: in 6,5 seconden spurt hij van 0 naar 100 km/u, een tijd die mag gezien worden. Hoewel de ‘R’ in DS3 R wel degelijk voor ‘Racing’ staat, blijft de DS3 toch een vrij burgerlijk autootje dat teert op zijn imago. En dat lukt hem aardig: de DS3 verkoopt in België beter dan de Mini. Niet slecht, ook al kost de DS3 minder dan zijn Britse rivaal waardoor hij uiteraard iets vlotter de toonzaal verlaat.
Koolstof, maar dan echt
Meer nog dan de andere versies moet de DS3 R het hebben van zijn looks. Hij is beschikbaar in twee kleurencombinaties: grijs-wit en oranje-zwart, de kleur van onze testauto. De grafici hebben zich mogen uitleven en kleefden de auto aan alle kanten vol met stickers. Sommigen houden ervan, anderen niet.
Opvallend zijn de accenten in koolstofvezel. Geen imitatie deze keer, maar echt carbon. En Citroën was niet gierig: zowel de diffuser achteraan, de voorkant, de zijdelingse sierstrips, de deurdrempels, het instrumentenbord als de deurbekleding worden vervaardigd uit het edele materiaal.
Ook de velgen zijn uitzonderlijk. Ze zijn gebouwd volgens het Reverse-principe, waarbij de holle kant van de velg naar de binnenzijde wordt gedraaid zodat de banden meer grip krijgen. Bovendien zijn ze vijf procent lichter en ogen ze groter. Het is wel oppassen geblazen voor putten en stoepranden.
(On)beperkte serie
Ook binnenin trekt Citroën de gedurfde kleurzetting door. Zowat overal duiken accenten in oranje (of grijs) op en ook hier vinden we weer die opvallende stickers. Een klein plaatje op het plafond herinnert je eraan dat je met een ‘sportwagen’ op pad bent. Oorspronkelijk had op het plaatje het nummer van een beperkte serie moeten prijken, maar de verantwoordelijken besloten uiteindelijk om de productie niet te limiteren. Citroën plant zelfs 2.000 exemplaren per jaar, waarvan er telkens 90 naar België komen.
De kuipzetels zien er indrukwekkend uit maar zodra je jouw lichaam er inschuift, voel je dat de constructeur eerder op comfort mikt dan op perfecte steun.
Van bij de eerste toeren gromt de 1,6-liter viercilinder turbo door de speciaal bestudeerde uitlaat. Hij levert 207 pk of 57 pk meer dan de THP, terwijl het koppel klimt van 240 naar 275 Nm. Deze stijging is vooral te danken aan de verbeterde turbo, die nu met 2,2 bar blaast, en een verbeterd elektronisch beheer.
Dank u wel, Brembo
Dankzij de vlakke koppelcurve tussen 2.000 en 4.500 toeren voelt de motor erg soepel en gewillig aan. Maar het ontbreekt hem ook wat aan karakter. Zoals we al opmerkten, is de DS3 R geen pure sportwagen.
In vergelijking met de andere versies van de DS3, worden de sporen 20 mm breder en ligt het koetswerk 15 mm lager. Ook de stuurinrichting werd aangepakt en voelt nu steviger aan.
Een elektronisch of mechanisch sperdifferentieel ontbreekt op de DS3 R en de voortrein heeft het dan ook moeilijk om al dat geweld efficiënt naar het asfalt te versluizen. Zoals op koude en natte wegen van ons testparkoers. Ondanks een andere afregeling grijpt het ESP te vroeg in. Je kunt het dus maar beter helemaal uitschakelen om het potentieel van de auto helemaal te benutten.
Op één punt is de DS3 R niet te kloppen: de remmen. Kracht, uithouding: het is er allemaal en dat is zo zeldzaam dat we deze eigenschap durven te onderlijnen. De ingenieurs van Citroën Racing gingen shoppen bij Brembo en monteerden remklauwen met vier zuigers op de schijven vooraan. Goed gezien!
Tot slot geven we nog mee dat de Citroën DS3 R 31.420 euro kost.