Je bent graag origineel?
Het DS-gamma is de originele en luxueuze tak binnen het merk met de dubbele visgraat. Na het doorslaand succes van de DS3 (135.000 verkochte exemplaren) en de DS4, laat Citroën er geen gras over groeien en pakt het uit met de DS5. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat Citroën de begane wegen verlaat. Een mix van verschillende genres, een non-conformistische stijl, een futuristisch interieur: deze DS5 lijkt helemaal niet op andere modellen. Kers op de taart is een hybrideversie met dieselmotor.
En we geven je nog een scoop mee: het DS-gamma is nog niet volledig! Nog even geduld, beste vrienden.
Bijzonder
In de DS5 vinden we nauwelijks bekende elementen terug. Het koetswerk bevat veel plooien, rondingen en levendige accenten. Om er nog een streepje aan toe te voegen, is chroom alomtegenwoordig, net als een soort ‘zwaard’ bovenaan de voorste spatborden. Ongeacht of je het mooi vindt, de stijl is in ieder geval origineel.
Meer van dat
Nogal verwarrend, deze DS5? Wacht tot je het interieur gezien hebt. Volgens zijn ontwerpers is het sterk geïnspireerd door de luchtvaart. We kunnen ze moeilijk ongelijk geven, maar we zien toch ook de Porsche Panamera als inspiratiebron. De zwarte dakhemel, de knopjes verspreid over de centrale console en het plafond, de ontelbare metaalaccenten, het vele leder, het designklokje en het panoramisch dak in drie delen zorgen voor een unieke sfeer. Het is wennen aan deze verwarrende wereld, maar die verandert al snel in bekend terrein. De sfeer doorstaat de vergelijking met de betere hippe nachtclub en stelt alleen teleur door enkele afwerkingsdetails.
Voorin is er genoeg ruimte, achterin een beetje minder. We betreuren ook de moeilijke toegang tot de achterste plaatsen door de kleine opening van de achterdeuren. De koffer is dan weer genereus (behalve in de Hybrid4): 468 liter. Bovendien is de achterbank neerklapbaar in twee delen om een vlakke laadvloer te vormen. Gedurfd én functioneel, wat wil je nog meer?
Sciencefiction
Nochtans schuilt er onderhuids geen revolutionaire techniek. Het effect van de DS in 1955 zal de DS5 dus niet sorteren. De hydropneumatische ophanging werd zelfs niet overgenomen in de DS5. Qua rijhulpsystemen word je wel goed bediend: een waarschuwing voor het overschrijden van wegmarkeringen, een head-upscherm in kleur met geïntegreerde gps, automatische koplampen, een achteruitrijcamera, enzovoort. Een indrukwekkende uitrusting, maar die vind je ook bij de concurrentie. En voor de volledigheid moeten we ook opmerken dat een actieve snelheidsregelaar, een systeem dat verkeersborden leest en een botspreventiesysteem (dat automatisch remt) ontbreken.
4 motoren en 1 hybride
De DS5 behoort tot het topgamma. Onder de kap liggen krachtige maar geen overdreven grote motoren. Zescilinders staan bijvoorbeeld niet op het programma. Bij de benzines wordt de 1.6 THP 155 alleen gekoppeld aan een automaat en de THP 200 aan een manuele bak. Die laatste is de sportieve variant van het gamma, getuige de 10 mm verlaagde ophanging.
Interessanter voor onze markt zijn de twee dieselversies. Eigenlijk zijn het drie, als je de dieselhybride meetelt. Het gamma start met de vertrouwde 1.6 e-HDi 110 pk (114 g CO2/km), helaas gekoppeld aan de slome gerobotiseerde versnellingsbak BMP6. De 2.0 HDi met 160 pk biedt de keuze uit een manuele of automatische versnellingsbak.
Op de weg
Citroën presenteert de DS5 als een dynamische auto, aan ons om na te gaan of de DS5 die beloftes nakomt. Voor deze eerste test namen we het stuur van een THP 200 en een HDi 160 met automaat. Laten we beginnen met de eerste. We houden je niet langer in spanning, deze versie is echt geslaagd! Het onderstel is levendig en de DS5 neemt gemakkelijk een bocht om efficiënt (lees: met voldoende grip) weer uit te rijden. De motor herneemt soepel onderin, wordt echt wakker bij gemiddelde toeren en is opwindend bij hoge toeren. Plus: het rauwe geluid klinkt als muziek in de oren.
De HDi 160 diesel klinkt natuurlijk minder glorieus en is minder sterk. De motor is koppelrijk en de automaat werkt precies zoals het hoort: intelligent, zacht en snel. Ondanks zijn kwaliteiten heeft de krachtbron moeite om het gewicht van de DS5 te verbergen. De mechaniek weegt zwaarder op de vooras en dat laat zich voelen in het weggedrag. Het chassis is ook minder sportief afgesteld dan in de THP 200. De diesel rijdt minder levendig en het onderstuur is meer aanwezig, maar de balans blijft positief.
We betreuren wel de droge schokdemping, op alle geteste modellen. Teleurstellend gezien de reputatie van vliegende tapijten die prestigieuze Citroëns in het verleden hadden.
Hybrid4
163 pk voor de dieselmotor voorin en 37 pk voor de elektromotor die de achterwielen aandrijft. Een simpele optelsom leert dat de DS5 Hybrid4 200 pk sterk is, maar wel alleen in de sportmodus. Er zijn vier modi beschikbaar: auto (met 163 pk), Sport (sportiever dankzij het volle vermogen van de twee motoren), ZEV (elektrische modus, met een maximum van 4 km en 70 km/u) en 4WD (permanente vierwielaandrijving).
Tegenover zijn zusjes met verbrandingsmotor stelt de Hybrid4 toch wat teleur. Hij is zwaarder en lomper en zijn verbruik is niet zo uitzonderlijk: 5,5 l/100 km met een ecorijstijl. De CO2-uitstoot varieert van 99 tot 107 g/km, naargelang de opties. De lichtere HDi 160 komt krachtiger over. En in de sportstand? Natuurlijk is hij dan wat sterker, maar de schakelbewegingen van de gerobotiseerde BMP6 zijn ook brutaler. Deze modus is voorbehouden voor bochtige of bergachtige wegen.
Prijzen
De prijzen beginnen net boven de grens van 30.000 euro: 30.180 euro voor de THP 155 en 30.190 euro voor de e-HDi 110. De 2.0 HDI 160 in de afwerking SoChic (het middelste van drie niveau’s) kost 35.280 euro. De top van het gamma is de Hybrid4 SportChis voor 44.230 euro.