We weten dat BMW Motorrad de mogelijkheden heeft om alles in te zetten eens ze beslist hebben om in een nieuwe segment te investeren. Dat hebben ze al bewezen met de S 1000 RR, en model dat zicht meteen naar de top kon werken, ver boven de Japanse modellen dat er al jaren heer en meester in waren. De komst van BMW op de markt van de maxi-scooters zal dus ook niet van de minste zijn. We wachten met veel ongeduld op de eerste testritten, maar op papier alleen al mag de concurrentie zich op het ergste voorbereiden.

De Tmax in het vizier

De C600 Sport richt zijn pijlen regelrecht op de legendarische Tmax, een model dat al tien jaar lang het segment domineert. De maxi-scooters van BMW zijn geen echte revoluties, maar het enthousiaste (en uitgebreide) persdossier gaat vooral in op de dynamische look van het model. Laat ons zeggen dat hij de sportieve geest van de Tmax overneemt, en zelf zijn twin architectuur. Bij BMW maken ze echter gebruik van een omgekeerd voorvork, laterale schokdemper achteraan en een 647 cc motorblok van 60 pk. Hiermee doet hij de Tmax en zijn 533 cc en 46,5 pk meteen de das om. BMW moet echter wat inleveren als het op gewicht aankomt. Als we de remsystemen vergelijken dan merken we maar weinig verschillen op, buiten het feit dat bij BMW het ABS systeem standaard is. 



Vindingrijk

De C600 scoort ook nog punten op praktisch gebied met de vindingrijke FlexCase, een systeem dat toelaat om de ruimte onder het zadel uit te breiden en er twee integrale helmen in op te bergen. De parkeerrem wordt automatisch aangetrokken bij het gebruiken van de centrale steun, en het windscherm kan manueel afgesteld worden.

Een GT voor dagelijks gebruik

De C650 GT jaagt op een ander terrein en richt zich vooral naar een publiek dat gevoeliger is voor meer comfort. We zien de C650 GT niet alleen de Suzuki Burgman 650 de doodsteek toedoen, en zekere R1200RT zou ook wel eens de prijs kunnen betalen. Velen gebruiken de R1200RT voor het woon-werkverkeer, en op dat vlak is er geen geheim, een scooter is veel aangenamer om het stadsverkeer te trotseren dan een zware GT. De GT neemt alle karakteristieken van de 600 over, maar voor de 650 GT heeft BMW voor een minder sportief koetswerk gekozen, maar wel een dat meer bescherming kan bieden en duidelijke links legt naar de RT. Ook de zitpositie is anders, het zadel staat lager en heeft met de instelbare rugleuning meer comfort te bieden. Het windscherm is groter en kan elektrisch bedient worden. Onder het zadel kunnen ook hier twee integrale valhelmen in opgeborgen worden.

Uitgebreide optielijst

BMW legt de nadruk op het feit dat het mechanisch gedeelte nu al voldoet aan de strenge Euro 4 normen. Er zijn nog geen verbruikscijfers bekend, maar zuinige motoren zijn we gewoon van BMW. Als oplossing voor het woon-werkverkeer staat er enorm veel op het spel, en het zou ons niet verbazen dat de C hier de uitblinker in zal worden. BMW heeft het trouwens over een topsnelheid van 175 km/u, wat goed nieuws is voor de fans van langere afstanden met passagier. Het nieuws ziet er nog beter uit als we kijken naar de uitgebreide optielijst: controle van de bandendruk, anti-diefstal systeem, verwarmde handvaten en zadel, LED kruislichten, koffers en top cases, windschermen, GPS houder, communicatie systeem, GSM houder, USB lader, Akrapovic uitlaat ... 



Duidelijke ambities

Als het op mobiliteit aankomt, dan maken de tweewielers volgens de officiële instanties nog altijd geen deel uit van de oplossing. Maar dat was voor BMW geen reden om zijn prestigieuze naam in de strijd te gooien met uitzonderlijk goed doordachte en afgewerkte producten. Met de S1000RR heeft BMW ook al laten zien dat ze de concurrentie eveneens aankunnen op het gebied van prijs, en met deze modellen maakt de concurrentie zich maar beter op voor een bikkelharde strijd!