François Piette

11 JUN 2010

Citroën‑Peugeot e‑HDI: zuinigheid tot het uiterste

Net als alle andere constructeurs zoekt de groep Peugeot-Citroën naar de ideale oplossing voor het CO2-probleem. Volgend jaar lanceert de Franse autogroep hybrides, maar eerst investeert het eenvoudige, economische en efficiënte oplossingen onder de noemer e-HDI.

Intelligent start-stopsysteem

Zoals de naam laat vermoeden, beschikken de e-HDI’s over de bekende dieselmotoren, HDI gedoopt bij Peugeot en Citroën. Die worden gekoppeld aan een start-stopsysteem, dat bij stilstand de motor laat stilvallen. Niets nieuws onder de zon zou je zeggen. De nieuwigheid zit hem in de herstart: de e-Booster verzekert een snellere en stille herstart, bijna helemaal zonder trillingen.

Intelligente alternator

Peugeot en Citroën nemen nog andere maatregelen, zoals een intelligente alternator die de batterijen oplaadt wanneer de auto vertraagt. Dat vermijdt bijkomende wrijving tijdens acceleraties, waardoor voor dezelfde prestaties minder energie gevraagd wordt en het verbruik daalt.
Tot slot rust PSA zijn auto’s uit met banden met lage rolweerstand en versnellingsbakken met langere overbrengingen.
De Citroën C4 en C5 genieten als eerste modellen van de e-HDI-technologie.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie