Jean-Francois Christiaens

12 OKT 2020

CO2‑boetes: kunnen constructeurs ze vermijden?

Sommige merken hebben hun doel al gehaald, andere lopen wat achter. Maar volgens deze studie van Transport & Environment zouden ook de achterkomers uiteindelijk de dans moeten ontspringen.

We weten dat Europa eind dit jaar zijn rekenmachine zal bovenhalen om de gemiddelde uitstoot te berekenen van de auto’s die constructeurs in 2020 nieuw hebben verkocht. Merken die een op voorhand bepaald gemiddelde overschrijden, zullen (heel zware) boetes moeten betalen.

Tot voor kort leken constructeurs niet aan die sancties te kunnen ontsnappen. Toch lijken autobouwers nu goed op weg om ze te vermijden, zij het niet allemaal met dezelfde strategieën. Dat blijkt in elk geval uit een studie van Transport & Environment op basis van de verkoopcijfers van het eerste semester van 2020.

Volgens het onderzoek voldoen PSA, de BMW-groep en Volvo nu al aan de normen die de EU voor het eerste semester van 2020 had vastgelegd. De Italiaans-Amerikaanse groep FCA haalt ze ook dankzij een akkoord met Tesla, waardoor de cijfers van de elektrische constructeur in zijn statistieken mogen worden meegerekend.

Renault, Nissan, Ford en de combinatie Toyota-Mazda (die laatste hebben een vergelijkbaar akkoord zoals FCA en Tesla) moeten volgens T&E nog “een kleine achterstand van 2 g CO2/km inlopen”. Tegen het eind van het jaar zou dat moeten gelukt zijn.

De VW-groep (5 gram achterstand), Hyundai-Kia (7 en 3 gram), Daimler (9 gram) en Jaguar Land Rover (13 gram) lijken minder goed op weg. Toch denkt T&E dat ook zij hun zaken tegen het eind van het jaar op orde krijgen “via ofwel een conformiteitsstrategie die bestaat uit de verkoop van meer geëlektrificeerde voertuigen, ofwel via een koppeling van hun uitstoot aan die van andere bedrijven, of via een combinatie van beide”.
Advertentie
Advertentie
Advertentie