François Piette

2 FEB 2016

Meer dan 2 miljoen euro voor deze authentieke en zeldzame Cobra

Het is zeker de meest gekopieerde auto van de wereld. Maar terwijl je de replica’s van de Cobra op bijna elke straathoek vindt, zijn de authentieke modellen heel zeldzaam. Dit exemplaar is zelfs uniek.

Toen ze vaststelden dat de Cobra 289 steeds feller beconcurreerd werd op het circuit, namen Carroll Shelby en co een typisch Amerikaans besluit om boven de rest te blijven uitstijgen: een grotere motor met meer vermogen. Het team leverde geen half werk, want de 4,7 liter V8 werd vervangen door een andere V8 van Ford, met een inhoud van 7 liter. In de Competition-versie leverde de Cobra 427 een dikke 485 paarden. Eén van die extreme monsters werd recent verkocht voor 2,26 miljoen dollar.

Zoon van gouverneur

Deze Cobra met chassisnummer CSX 3010 is dus één van de 23 wedstrijd-Cobra’s die ooit gebouwd werden. Dit exemplaar werd geassembleerd in het jaar 1965 en nieuw geleverd aan een zekere Don Russell Jr van South Carolina. Hij was de zoon van de gouverneur van deze staat. De Cobra was bestemd voor gebruik op de weg én op het circuit. Hij kreeg een minder agressieve uitlaat en de wettelijk verplichte uitrusting om op  de openbare weg te rijden.

Indrukwekkende geschiedenis

Twee maanden na de aankoop, deed Don Russell Jr zijn Cobra al van de hand. Waarom? De auto was eigenlijk te extreem voor de weg. Hij werd toen gekocht door een zekere George Butler, die er voor het eerst mee deelnam aan een race. In 1967 begon het allemaal serieus te worden. Peter Consiglio kocht de auto en was vastbesloten om hiermee te schitteren in races. In 1968 won hij het Amerikaanse SCCA-kampioenschap. Bij acht van de elf races klom hij op het podium.

De auto werd daarna doorverkocht aan John Risley, die dezelfde weg insloeg als de vorige eigenaar en het endurancekampioenschap in het oosten van Canada won in 1971, ondanks een spectaculair ongeval in de laatste wedstrijd.

Historische wedstrijden

De auto werd daarna hersteld en verkocht, om vervolgens deel te nemen aan elegantiewedstrijden en historische wedstrijden, waar hij bleef schitteren. De originele motor verdween na het ongeval in 1971. ‘CSX 3010’ werd aangedreven door diverse V8-motoren. In 2014 kreeg hij een nieuwe krachtbron, nog sterker dan de originele motor. Deze motor met een cilinderinhoud van 7 liter stuurde maar liefst 620 pk alleen naar de achterwielen van dit monster dat amper meer dan een ton op de weegschaal zet.

Meer dan 2 miljoen euro

De uitzonderlijke voorgeschiedenis verklaart de veiling voor 2,255 miljoen dollar door RM Sotheby’s in Arizona, op 28 en 29 januari 2016. Mocht deze schoonheid zijn originele motor nog hebben, dan had de prijs ongetwijfeld nog veel hoger gelegen. Maar je kunt de geschiedenis niet veranderen. 

Advertentie
Advertentie
Advertentie