Feest bij Honda! Terwijl de Japanse constructeur bijna volledig afwezig is op de markt van de bedrijfswagens, zet het mooie scores neer bij de particulieren. In de eerste maand van het jaar ging de totale verkoop met 69 procent vooruit tegenover vorig jaar. Wel moeten we signaleren dat het gamma volledig vernieuwd werd in 2015.
Ook BMW viert. Het merk staat op kop bij de inschrijvingen van de eerste maand van het jaar. In tegenstelling tot de eerder genoemde Japanse constructeur, realiseert BMW maar 25 tot 30 procent van zijn verkoop bij particulieren. Bedrijfsvloten vertegenwoordigen ongeveer de helft van de verkoop (45%), de rest is van zelfstandigen.
Brandstof
Dankzij de particuliere markt (met een lager jaarlijks kilometeraantal en geen car policy om rekening mee te houden) domineren de benzinemodellen bij Honda. 72 procent van de verkochte modellen rijden op benzine. Merk wel op dat de Jazz niet verkrijgbaar is met een dieselmotor. Veelzeggend is dat de recente SUV HR-V 70 procent van zijn verkoop realiseert als benzine, terwijl de nog grotere CR-V – nochtans in een segment waar diesels traditioneel domineren – de helft van zijn verkoop haalt met benzine. Een verrassende vaststelling is tot slot dat de Civic diesel maar 15 procent van de verkoop uitmaakt. Des te verbazender omdat de Japanner over één van de beste diesels van de markt beschikt.
Andere vaststelling bij BMW, want hier zijn drie op de vier auto’s uitgerust met een dieselmotor. Dat valt gemakkelijk te verklaren: de markt van de bedrijfsvloten is volledig gericht op dit type motor. Alleen particulieren en zelfstandigen die weinig rijden en zichzelf willen plezieren, kiezen voor een benzinemotor. Goed om te weten: de mix benzine-diesel is bijna hetzelfde in het volledige gamma.
Transmissie
BMW meldt ook dat 40 tot 45 procent van zijn modellen die het in ons land verkoopt, uitgerust is met een automatische versnellingsbak. Je moet wel weten dat de 6-Reeks, 7-Reeks, X5 en X6 niet beschikbaar zijn met handschakeling. En volgens de importeur is het aandeel automaten bij de 2-Reeks en 3-Reeks eerder laag. Toch is er een duidelijke evolutie, zelfs op dit niveau in het gamma.
Bij Honda – met zoals gezegd vooral modellen voor de particuliere markt – zijn de resultaten verrassend: 28 procent van de verkochte modellen is uitgerust met een automaat. Een verhouding die zelfs stijgt tot 40 procent voor de kleine stadswagen Jazz.
SUV
Meer dan één op de twee verkochte Honda’s (55 procent) is een SUV. Dat resultaat is voor een deel te danken aan de vernieuwing van het gamma, waarin de nieuwe HR-V verscheen en de CR-V opgefrist werd. De tijd waarin de Civic bijna de volledige verkoop van het merk voor zijn rekening nam, ligt al ver achter ons.
Bij BMW is het SUV-gamma ook heel uitgebreid, met de X1, X3, X4, X5 en X6. Die modellen halen 20 procent van de verkoop. Het zijn vooral de twee kleine X-modellen die het gros van de score uitmaken, met name de versies met tweewielaandrijving. De importeur herinnert ook aan het succes van de vierwielaangedreven xDrive-versies, beschikbaar in het volledige ‘klassieke’ BMW-gamma.