Porsche zal zijn verkoopdoelstellingen voor 2011 ruim overtreffen. Wereldwijd leverde de Duitse sportwagenbouwer 25 procent meer auto's van januari tot en met november.
Aan het begin van dit jaar stelde Porsche zich tot doel om 100.000 stuks aan de man te brengen. Mission accomplished, want in de eerste elf maanden leverde Porsche al 109.709 sportwagens. “In het lopende jaar hebben we nu al records gevestigd op het vlak van aantal geleverde en bestelde voertuigen”, zegt Bernhard Maier, verantwoordelijk voor verkoop en marketing bij Porsche AG. "En de nieuwe Porsche 911 Carrera zal in de komende weken nog voor een extra impuls zorgen."
Cayenne en Panamera
Opmerkelijk is dat Porsche deze resultaten neerzet terwijl de 911 net een generatiewissel ondergaat en de kleinere Boxster en Cayman stilaan op hun laatste benen lopen. Vooral de Cayenne en de Panamera zijn de motor achter het succes. Om te voldoen aan de grote vraag naar de Cayenne en Panamera voert de fabriek in Leipzig vanaf januari 2012 een derde ploeg in. De stijging is vooral te danken aan markten zoals Rusland, Japan, de Verenigde Staten en China.
Daling in november
Toch is het opletten voor overdreven optimisme. In november werden wereldwijd 4 procent minder nieuwe Porsches geleverd dan in november vorig jaar. Dat is deels te wijten aan lange levertijden voor de Cayenne en Panamera en de modelwissel van de 911. Op de Duitse markt viel een daling te noteren (-13,1 %), waardoor Porsche ook in Europa wat minder scoorde (-1,3 %). Met de pas gestarte zevende generatie van de 911 en de nieuwe Boxster en Cayman ziet 2012 er echter goed uit.
België
Op de Belgische markt werden van januari tot en met november 1.490 nieuwe Porsches ingeschreven, een stijging met bijna 17 procent. Om je een idee te geven: hiermee is Porsche groter dan Lancia, Smart of Lexus.