Op zijn iconische, art-deco geïnspireerde ontwerp lijkt de tijd geen vat te hebben. Zijn verfijnde en afgeronde partijen worden harmonieus gecombineerd met de strakke en een sportieve laterale lijnen. Elke autoliefhebber eind jaren ’30 moet onmiddellijk gecharmeerd zijn geweest. En met het gevaar dat op dat moment om de hoek loert, geniet iedereen nog een keer van dit huzarenstukje.
De allerlaatste
Er werden slechts 32 exemplaren van de Bugatti Atalante gebouwd. De laatste 12 zouden voorzien worden van een aluminium koetswerk. Het model dat hierboven staat, is de allerlaatste Atalante gebouwd en draagt dan ook het nummer 32. Hij heeft de geschiedenis goed doorstaan en beschikt nog over heel wat originele onderdelen zoals de motor en aandrijving en een groot deel van het hout dat mee zijn structuur bepaalt.
160 pk
De 57C heeft de letter C als toevoeging en dat wil zeggen dat de motor voorzien is van een compressor. Het gaat om een achtcilinder-in-lijn, met dubbele bovenliggende nokkenassen en een inhoud van 3.2 liter. In deze configuratie levert hij 160 pk en dat was eind jaren ’30 simpelweg fenomenaal.
Deze unieke wagen wordt tijdens de New-Yorkse veiling ‘Driven By Disruption’ door RM Sotheby’s geveild. Hij wordt momenteel geschat op twee miljoen euro en dat is gezien de staat waarin hij zich bevindt en de enorme vraag die er momenteel is naar classics, bijna een koopje.