Het Dacia-gamma wordt met een zesde model uitgebreid. Een model dat ook naast het asfalt zijn mannetje staat. Het ziet er trouwens naar uit dat Dacia definitief afstapt van de eenheidsworst. Gedaan met de vierkante en op elkaar lijkende auto’s. De nieuwe Dacia heeft een eigen karakter. De Roemeense constructeur zette die trend met de Sandero en de trendy ogende Duster bevestigt deze keuze. Lowcost is dus niet noodzakelijk synoniem met ‘goedkoop’. In de lente van 2010 staat de Duster bij de dealers.

Zes

In tegenstelling tot zijn broertjes is de Duster niet de functionaliteit zelve, maar heeft hij zelfs een exotisch tintje. Je mag hem op zijn minst avontuurlijk noemen. Onder het robuuste koetswerk heeft de Duster alles wat nodig is om offroad te gaan. Dacia verliest ook het milieu niet uit het oog en naast de versie met vierwielaandrijving is er ook een versie met tweewielaandrijving voorzien. Met zijn viriele en stevige look onderscheidt hij zich duidelijk van de rest van het gamma. Als we het centrale deel van dichtbij bekijken, komt het ons echter niet onbekend voor.

Drie modi voor de transmissie

De technologie van de transmissie komt van Nissan. Met een draaiknop kan je uit drie instellingen kiezen. In normale modus wordt het volledige vermogen naar de voorwielen gestuurd, maar in functie van de omstandigheden kan tot maximaal vijftig procent van het vermogen naar de achterwielen gestuurd worden. In de ‘Lock’-modus wordt het vermogen permanent in een 50/50-verhouding over beide assen verdeeld. In de 4x2-modus wordt enkel de vooras aangedreven, wat voor een lager verbruik zorgt.

Drie motoren

De enige benzinemotor in het gamma is een 1,6-liter motor van 110 pk. De gekende 1,5 dCi-dieselmotor is beschikbaar met 80 en 105 pk. Dat lijkt weinig maar de Duster is dan ook een pluimgewicht. Naargelang de gekozen transmissie weegt hij 1.180 of 1.280 kg. Dat lichte gewicht zorgt bovendien voor een lage CO2-uitstoot. De tweewielaangedreven versie stoot 140 g/km uit en de vierwielaandrijver houdt het op 150 g/km.