Deze informatie moet nog met de nodige voorzichtigheid gelezen worden, maar ADAC is een Duitse automobielvereniging met een stevige reputatie. Bij een uitwijkingstest die de club aan alle berlines oplegt, faalde de Dacia Logan en ging overkop. Bovendien weerstond de balk van de voorruit aan de passagierszijde niet aan de schok. Geen ESP Bij 65 km/u en normale druk maakten de velgen van de Logan kennis met het asfalt en ging voorbij het kritische kantelpunt. De ADAC testrijders toonden zich verbaasd over het gedrag van deze goedkope auto die gebouwd wordt in Roemenië en in andere opkomende landen door de groep Renault. Op het eerste zicht is deze acrobatie te wijten aan het ontbreken van ESP, maar ADAC preciseert dat elke moderne auto, ook zonder ESP, dit gedrag niet meer zou mogen vertonen. 3 Sterren Het persbericht van ADAC vermeldt nog de slechte score (19 punten, of 3 sterren) die de Logan gehaald heeft bij de crashtests van EuroNCAP. ADAC raadt ook aan om eerder een tweedehands auto te kopen dan een nieuwe Logan voor dezelfde prijs. Een nieuwe slag voor Renault na de Velsatis affaire? In elk geval stelt Renault zich vragen. Complottheorie ? Aan de constructeurszijde toont men zich sterk verbaasd. De Logan heeft sinds zijn conceptie rigoureuze testen doorstaan, zoals trouwens alle voertuigen van de groep. Renault verduidelijkt trouwens dat talloze journalisten reeds de elandtest hebben gedaan, zonder ooit een probleem vast te stellen. Wat betreft de EuroNCAP resultaten, herinnert de invoerder eraan dat vanuit dat standpunt de Logan niet slechter is dan andere voertuigen die zich dagelijks op onze wegen bevinden. Door de nadruk op de EuroNCAP resultaten van de Logan vraagt men zich bij de Franse constructeur zelfs af of er geen hetze gevoerd wordt tegen deze auto die een kleine revolutie in de markt teweegbrengt. De constructeur gaat zich in ieder geval goed informeren over de echte omstandigheden van deze test en zal niets aan het toeval overlaten. Wordt vervolgd …

Bron : ADAC