Daihatsu verlaat in 2013 de Europese markt. Jammer, want op het autosalon van Tokio toont het kleine Japanse merk dat er aan creativiteit geen gebrek is. Het prototype D-X is bijvoorbeeld een speelse tweezitter die verandert van een roadster in een soort break of buggy.
Behalve klassieke stadswagentjes verkoopt Daihatsu ook de Copen, na de smart fortwo zowat de kleine roadster. Voor grote Europeanen niet de meest praktische auto, maar fun is gegarandeerd. Met een lengte van 3.395 mm is de nieuwe D-X precies even lang als de Copen.
Duizendpoot
De D-X (spreek uit als D cross) is echter geen gewone roadster. Zijn koetswerk is vervaardigd van panelen op basis van hars. Bijzonder is dat deze panelen in een handomdraai vervangen kunnen worden. Handig bij schade, maar ook om de auto een compleet nieuwe look te geven. Zo transformeert de D-X van een roadster in een kleine gesloten break of een buggy met targadak.
Daihatsu belooft degelijke prestaties, maar heeft nog geen details vrijgegeven. Wel weten we dat een tweecilinder 600 cc benzinemotor met directe inspuiting voor de aandrijving zorgt.