Sommige auto’s, buiten de standaard, laten niet onverschillig. Dat is ook zo voor de Daihatsu Materia, die lijkt op geen ander. Met zijn hoekige vormen ziet hij er uit als een bulldog. Eentje van het nerveuze type met strakke lijnen, massief voorsteven, lage ramen en opmerkelijke wielkasten. Achteraan hebben ze voor een mooi contrast gezorgd met een reflecterende band dat de link maakt tussen beide achterlichten. Van deze auto ben je onmiddellijk fan…of niet. Met zijn Japanse look hebben we tijdens onze test kunnen merken dat hij niet onverschillig laat.
Met zijn lengte van 3.80 is hij even lang als de Modus van Renault bijvoorbeeld. De Materia wil eerst en vooral een stadswagen zijn, met een draaicirkel van minder dan 10 m heeft hij in de stad alvast dat voordeel. De Materia biedt een opmerkelijk groot intérieur aan, dankzij zijn rechthoekige vorm en redelijk hoog dak (1.63 m) biedt hij voldoende plaats voor 5 personen. De achterbank kan naar voor geschoven worden om meer plaats te maken in de koffer indien nodig. Mocht dat nog niet genoeg zijn, dan kan de achterbank neergeklapt worden om een vlakke laadvloer te bekomen, het laden wordt vergemakkelijkt door een achterdeur die in een hoek van 90° opengaat.
Achter het stuur wordt je verrast door de grote voorruit, die zorgt voor een 16/9e zicht op de weg ! Naar Japans gebruik zijn de gebruikte materialen van degelijke kwaliteit, maar somber. Geïnspireerd door de huidige hippe auto’s werd het dashboard centraal geplaatst. Standaard wordt een radio-cd-MP3 speler geleverd met een mooie zwart gelakte afwerking.
Onder de motorkap van de Materia komen twee benzinemotoren te zitten. Een 1300 cc van 91 pk, en een 1500 met 105 pk. Beide worden standaard gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak, de 1500 kan gekoppeld worden aan een automaat met vier versnellingen. Met een gewicht van 1030 kg is de Materia in het stadsverkeer een vinnige auto, en dat met beide motoren. Buiten het stadsverkeer zijn de acceleraties voldoende, zonder meer. We hadden natuurlijk ook geen dragster prestaties verwacht. De Materia is een aangename wagen om mee te rijden, hij verliest nogal snel zijn motriciteit als we het gaspedaal te diep en te snel induwen, waardoor de kleine 14 of 15 duim banden gaan doorslippen. Bij het bochtenwerk laat het voortrein ook snel zijn limieten zien. Wat sensaties betreft is de Materia aan de pure kant, hij doet een beetje denken aan de originele Mini, wat eerder een compliment is.
De Materia wordt aangeboden met twee afwerkingniveaus (Base en Top) op de 1.3 met standaarduitrustingen zoals elektrische ruiten en 4 airbags. De 1.5 is alleen leverbaar in de Top versie, hij krijgt standaard ook de ESP mee, lichtmetalen velgen, verschuifbare achterbank en airco. De tuningfans zullen zich kunnen laten gaan met verdonkerde achterruiten en een dashboard met blauwe verlichting, net zoals de handvaten en rond de luidsprekers.
De Materia biedt een mooi alternatief voor wie « anders » wil rijden. Hij kost 14.990 € in zijn 1.3 basis versie, 16.490 in 1.3 Top versie, en 17.490 € voor de 1.5 Top. Dankzij een promotie van 1.200 tot 1.500 €, afhangend van de versie, is hij ook competitief. Om er een echt commercieel succes van te maken had een dieselmotor zeker niet overbodig geweest.