1. Audi Q7 e-tron: € 84.529 – 373 pk – 48 g/km CO2
Plug-inhybride
Dieselhybrides zijn zeldzaam, maar deze Q7 is ere en van. De koppeling van de V6 diesel aan de elektromotor verloopt perfect. Jammer dat hij er niet als zevenzitter is…
2. BMW X5 xDrive40e: € 75.429 – 313 pk – 77 g/km CO2
Plug-inhybride
Deze X5 koppelt een viercilinder turbobenzine aan een elektromotor. Het resultaat overtuigt minder dan bij Audi, maar de prijs ligt wel een stuk lager.
3. Kia Niro: € 26.489 – 141 pk – 88 g/km CO2
Klassieke hybride
Deze Kia is eerder een crossover dan een SUV, maar is wel een primeur: een sort verhoogde Prius. Het resultaat is zowel aangenaam op de weg als aan de pomp.
4. Lexus NX 300h: € 42.990 – 197 pk – 116 g/km CO2
Klassieke hybride
Met zulke looks rijdt hij nooit onopgemerkt voorbij. Onder de motorkap ligt een bekende Toyota-aandrijflijn. De hybride is niet de aangenaamste, maar is wel bijzonder betrouwbaar.
5. Lexus RX 450h: € 62.450 – 313 pk – 122 g/km CO2
Klassieke hybride
Een trapje hoger dan de NX komen we ook twee cilinders meer tegen. Het “koffiemoleneffect” is er nog steeds, maar de V6 maakt het geheel muzikaler dan de viercilinder. En punch is er genoeg…
6. Mercedes GLC 350e: € 55.781 – 320 pk – 59 g/km CO2
Plug-inhybride
Op basis van de naam zou je denken dat er een 3,5 liter grote motor in zit. Maar niets is minder waar: een tweeliter viercilinder turbobenzine en een elektromotor. Toch produceert het geheel een stevig vermogen. Hij bestaat ook als Coupé-variant.
7. Mercedes GLE 500e: € 77.682 – 442 pk – 78 g/km CO2
Plug-inhybride
Hier schakelt Mercedes een tandje hoger. Zowel qua formaat als qua motor: de viercilinder maakt plaats voor een V6. De prestaties? Die zijn dan weer die van een V8.
8. Mini Countryman Cooper S E ALL4: € 37.350 – 224 pk – 49 g/km CO2
Plug-inhybride
Dit is de eerste Mini-hybride. Het samenspel tussen de motoren, een driecilinder turbobenzine en een elektromotor, is geslaagd en de Mini rijdt vlot en aangenaam. Al is de schokdemping aan de stevige kant…
9. Mitsubishi Outlander PHEV: € 47.540 – 202 pk – 41 g/km CO2
Plug-inhybride
Een van de pioniers in dit segment, maar hij krijgt af te rekenen met stevige concurrentie. Dat merk je aan het rijplezier. Maar zoek je vooral een lage uitstoot, dan staat hij nog steeds op topniveau.
10. Range Rover Sport P400e: € 88.500 – 404 pk – 64 g/km CO2
Plug-inhybride
De gloednieuwe P400e is de eerste plug-inhybride van Land Rover. De motor zou binnenkort ook zijn weg moeten vinden naar de grotere Range Rover…
11. Toyota C-HR Hybrid: € 27.850 – 122 pk – 86 g/km CO2
Klassieke hybride
Met zijn futuristische lijnen is de C-HR een opmerkelijke verschijning. Deze uitstekende SUV heeft heel wat kwaliteiten, waaronder de zuinige motor van de Prius. Jammer van zijn karakteristieke geluid bij het accelereren.
12. Toyota Rav4 Hybrid: € 35.539 – 197 pk – 115 g/km CO2
Klassieke hybride
We moeten eerlijk zijn: met zijn lauwe weggedrag en relatief hoge verbruik kan dit model ons moeilijk overtuigen. Maar zijn belangrijkste troef: hij is gebouwd om eeuwig mee te gaan.
13. Volvo XC60 T8: € 70.550 – 407 pk – 49 g/km CO2
Plug-inhybride
Deze nieuwe SUV neemt de aandrijflijn van de XC90 over: een tweeliter viercilinder turbobenzine en een elektromotor. Het vermogen is indrukwekkend maar het geheel is vooral soepel.
14. Volvo XC90 T8: € 81.349 – 407 pk – 49 g/km CO2
Plug-inhybride
De XC90 heeft dezelfde aandrijflijn als de XC60 maar voegt vooral meer ruimte toe. Hij is – nog meer dan zijn kleinere broer – niet weggelegd voor sportief rijden.