Jean-Francois Christiaens

15 FEB 2019

De 7 minst dure hybride SUV’s op de markt

Hybride technologie is niet langer het voorrecht van buitenissig dure modellen. Kijk maar naar dit lijstje van de minst dure hybride, plug-in hybride en mild hybride SUV’s op de markt.

1.     Suzuki Ignis SHVS (99 g CO2/km – 18.999 euro)

201902151550051.jpg

Jawel, je kan al een hybride kopen voor minder dan 20.000 euro. Of toch een milde hybride. Zeg maar “heel mild”, in het geval van de Suzuki Ignis SHVS. De kleine 1.2-benzinemotor van 90 pk in zijn neus wordt ondersteund door een elektromotor van minder dan 3 pk, die zelf stroom haalt uit een batterij van 0,036 kWh. Toch helpt dat om het verbruik van de kleine Japanner te doen zakken van 4,7 naar 4,3 l/100 km terwijl de CO2-uitstoot daalt van 108 naar 99 g/km.

2.     Kia Niro HEV (89 g CO2/km – 26.940 euro)

201902151550052.jpg

De Niro is niet alleen de eerste SUV met een hybride aandrijving van het Koreaanse merk, maar ook de minst dure “zelfopladende” hybride op de markt. Zijn aandrijflijn bestaat uit een atmosferische 1.6-benzinemotor met 105 pk en een elektromotor van 43 pk. Samen zijn ze goed voor 141 pk en een normverbruik van 3,7 l/100 km, met als resultaat een CO2-uitstoot van 89 g/km.

3.     Toyota C-HR Hybrid (86 g CO2/km – 28.130 euro)

201902151550053.jpg

Als het over hybrides gaat, kent Toyota zijn vak. Ook de kleine SUV C-HR gebruikt zo’n aandrijflijn, die hij recht van de Prius heeft overgenomen. Een 1.8-benzinemotor werkt samen met een elektromotor om een vermogen van 122 pk te ontwikkelen. Dat bescheiden vermogen geeft hem wel een van de laagste CO2-uitstootniveaus voor een conventionele hybride. Zo stoot hij slechts 86 g/km uit dankzij een normverbruik van 3,8 l/100 km.

4.     Honda CR-V Hybrid (120 g/km – 34.830 euro)

201902151550064.jpg

Dit is een nieuwkomer op de markt van de hybride SUV’s: de Honda CR-V Hybrid. Hij combineert een 2.0-benzinemotor van 145 pk met twee elektromotoren (generator/startmotor en aandrijfmotor). Bijzonder is dat hij de verbrandingsmotor dankzij een koppeling volledig van de wielen kan loskoppelen zodat die enkel nog stroom maakt voor de elektromotor, maar hij kan ook met de voorwielen worden verbonden om de auto aan te drijven. Het totaalvermogen van dit systeem piekt op 184 pk en hij drinkt 5,3 l/100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 120 g/km.

5.     Lexus UX 250h (94 g CO2/km – 34.990 euro)

201902151550065.jpg

De Lexus UX zit ergens halverwege tussen een kleine SUV en een verhoogde berline en is bij ons enkel in een hybride versie verkrijgbaar. Hij wijdt de vierde generatie in van Toyota’s hybride systeem. Dat betekent dat de elektromotoren en generatoren krachtiger zijn en minder plaats innemen. Dit 184 pk sterke geheel bestaat uit een nieuwe tweeliter en een elektromotor en neemt genoegen met 4,1 l/100 km, goed voor een CO2-uitstoot van 94 g/km.

6.     Toyota RAV4 Hybrid (102 g CO2/km – 36.020 euro)

201902151550066.jpg

De jongste nieuwkomer op de markt van de hybride SUV’s is de nieuwe Toyota RAV4, die eveneens de vierde generatie van Toyota’s hybride aandrijflijn gebruikt. Zijn benzinemotor is hier echter 2,5 liter groot zodat het totaalvermogen piekt op 218 pk, of zelfs 222 pk in de vierwielaangedreven variant die in de achteras nog een tweede elektromotor heeft. Dankzij de krachtige elektromotoren haalt hij tot 120 km/u in zuiver elektrische modus en verstookt hij slechts 4,5 l/100 km voor een CO2-uitstoot van 102 g/km.

7.     Kia Niro PHEV (29 g CO2/km – 37.640 euro)

201902151550077.jpg

De laatste plaats op onze lijst gaat naar hetzelfde model als de tweede plaats. Alleen gaat het hier om de plug-in hybride variant. In vergelijking met zijn conventionele tweelingbroer Niro HEV groeit de batterij hier van 1,56 naar 8,9 kWh, terwijl de elektromotor 17 pk extra ontwikkelt. Dankzij een elektrisch rijbereik van 58 kilometer haalt de minst dure stekkerhybride op de markt een CO2-uitstoot van 29 g/km dankzij een mussendorst van 1,3 l/100 km.
Advertentie
Advertentie
Advertentie