Ook al heeft Foxconn, het bedrijf dat de smartphones van Apple maakt, zopas zijn eigen model gelanceerd, de Amerikaanse tech-gigant heeft nog altijd niet officieel bevestigd dat het een auto op de markt zal brengen. En er zijn ook de nodige twijfels of dat ooit het geval zal zijn. Maar als hij er komt, wordt het waarschijnlijk een waar kassucces. Dat zegt een studie van het Amerikaanse bedrijf Strategic Vision, dat kopers van nieuwe auto’s interpelleerde.
Beter dan Ford en Tesla
Het bedrijf bevraagt al bijna 30 jaar lang Amerikaanse autokopers over de kwaliteit en de koopbereidheid van 45 automerken en giet die resultaten in zijn ‘New Vehicle Experience Study’. Het rapport van dit jaar is op zijn minst opmerkelijk. De merken die het meest in overweging genomen worden voor de aankoop van een volgende auto, zijn Toyota (38%), Honda (32%) en… Apple (26%)! Het merk zonder auto’s doet het daarmee beter dan Ford (21%) op de vierde plek en Tesla (20%), dat de top 5 afsluit.
Terwijl er van een auto van het merk nog geen spoor is, is 24% van de ondervraagden bovendien uiterst positief over de kwaliteit ervan. Het toont volgens Strategic Vision aan hoe stevig de merkbekendheid en de reputatie van Apple over het algemeen is. En dat houdt potentieel toekomstige risico’s in voor andere merken. Zo’n 50% van de kopers van een nieuwe Tesla in de VS zegt bijvoorbeeld dat het een auto van Apple zeker overweegt als volgende aankoop. Hoewel de uiteindelijke koopbereidheid natuurlijk zal afhangen van het design en de andere kwaliteiten van een potentieel toekomstige Apple Car, zijn de gevestigde waarden dus maar beter op hun hoede.