De Belgische topdesigner Lowie Vermeersch tekende jarenlang de nieuwste Ferrari’s voor Pininfarina. Vandaag ontwerpt hij met zijn eigen designbureau Granstudio auto’s en mobiliteitsoplossingen van de toekomst. Vroom.be peilde naar zijn favoriete auto’s en designvoorkeuren.

Eigen auto

“Ik heb een aantal bedrijfsauto’s om kilometers mee te malen. Maar de Alfa Romeo Duetto Spider (open tweezitter uit 1976, red.) is de enige die me echt een gevoel geeft. Auto’s zijn nu zo perfect geworden, wat heel goed is als je constant moet rijden zonder problemen. Maar die perfectie filtert de rijervaring. In de Duetto is de rijervaring ongefilterd en scherp.”

“Een derde van de tijd rijd ik met huurwagens rond. Voor mij is dat perfect omdat ik altijd weer een andere auto neem. Zo kan ik heel veel verschillende auto’s uitproberen. Als je met een klant het ontwerp van een nieuwe auto bespreekt, moet je wel weten waarmee je bezig bent. Zeker als het gaat om het interieurontwerp van een auto. Dat ik veel reis en met veel huurauto’s rijd, is perfect.”

Favoriete auto

“Een wrede vraag, zoals welke cd je het beste vindt. Dat hangt een beetje af van het moment. Als je het morgen vraagt, geef ik misschien een ander antwoord. De Ferrari 250 Short Wheel Base, een absolute klassieker. Dat blijft een fantastische auto. Met weinig details of Spielerei, het is allemaal in proportie en verhouding. Hij heeft een soort ‘eerlijkheid’ die jammer genoeg de dag van vandaag door wetgeving niet meer mogelijk is. Ik ben absoluut geen nostalgicus, maar de vorm van de auto was toen nog wat de auto wilde zijn. Nu is de vorm ook wat de wet voorschrijft dat het moet zijn, er is minder vrijheid.”

Eigen ontwerpen waar hij het meest trots op is

“De Nido en de 2uettottanta, mijn eerste en mijn laatste concept car voor Pininfarina. De Nido (stadswagen met twee zitplaatsen uit 2004, red.) was een heel persoonlijk project, waarin mijn conceptuele kant aan bod komt en waarin veel innovatie zit. Het was de eerste concept car die het concept van wifi in een interieur voorstelde, wat toen nog niet bestond. Mijn idee was om geen radio of navigatie meer te integreren, daarvoor gebruik je personal devices. Ik vind het heel leuk om als eerste zulke nieuwe trends te signaleren. Dit type werk blijf ik vandaag doen: heel goed vooruitdenken.”

“De 2uettottanta (open Alfa Romeo-sportwagen uit 2010, red.) is het pure stylingwerk. Ik ben wel blij dat Italianen deze auto erkennen als typisch Italiaans design, hoewel ik een Belg ben. Binnen de designwereld wordt de 2uettottanta gezien als één van de betere concept cars en zeker één van de betere van Pininfarina. Die twee auto’s typeren mij.”

Wat hij graag zelf had ontworpen

“De lichtinstallatie van Troika op de interieurbiënnale in Kortrijk. Dat was een ruimte verlicht met technologie uit koplampen van auto’s. Er hing een lichte mist in de ruimte waardoor het leek alsof het licht met lijnen die elkaar kruisen een boog, een soort dak vormde. Als je die ruimte binnenstapte … Wauw!”

“Qua type auto: de Volkswagen XL1 (de zuinigste productiewagen van de wereld, die door zijn stroomlijn maar 1 l/100 km verbruikt, red.). Toen ik die zag op het autosalon van Genève … Het is een echte auto – ik hou van realisme – maar als je daarmee op straat rijdt, draait iedereen zijn hoofd om. Het is lang geleden dat ik nog over een auto kon zeggen: “Die wil ik hebben!” Niet voor de styling, maar voor het type auto, omdat het echt anders is. Het is anders voor heel goede redenen. Niet omdat het anders wil zijn, wel om een stap vooruit te zetten.”