François Piette

4 JUL 2005

De Citroën C3 die (bijna) alleen parkeert

Tijdens een demonstratie heeft Citroën ons doen geloven dat we binnenkort kunnen parkeren in elke ruimte. Een C3 City Park kan bijna alleen parkeren tussen twee auto’s langs de weg. De bestuurder moet enkel de instructies volgen. Het systeem is nog niet onmiddellijk verkrijgbaar bij ons, maar zal dat binnenkort wel zijn. Meten en parkeren Het testvoertuig is een compact C3 1.4i BVM5 Exclusive. Met deze technologie kan de bestuurder allereerst evalueren of de beschikbare afstand tussen de 2 wagens wel voldoende is voor de auto. Bij het parkeren kan de bestuurder zich laten bijstaan door een automatische rotatie van het stuur en van visuele en geluidsindicaties. De C3 geraakt in een plaats die slechts 1 meter langer is dan zijn lengte. Toyota en Lexus hebben reeds een meetsysteem met indicaties op het instrumentenbord, maar de bestuurder moet nog alles zelf doen. Semi-automatisch Deze Citroën C3 City Park helpt de bestuurder met een semi-automatisch systeem. Hij wordt geleid door een centraal scherm en een gesproken bericht. Wanneer de bestuurder is ingelicht over de parkeermogelijkheid neemt het voertuig de besturing van de wielen over, rekening houdend met zijn positie en referenties die de afmetingen van de geparkeerde auto’s afbakenen. Het systeem dient als « copiloot » om instructies te geven aan de bestuurder om zo de rest van het manoeuvre te volbrengen. Werkprincipe De bestuurder activeert de ruimtedetectie via de centrale console. De detectie, mogelijk wanneer de snelheid lager is dan 25 km/u, wordt verzekerd door 3 sensoren die vooraan en achteraan geïntegreerd zijn. Deze sensoren bepalen de afstand tot naburige obstakels. Wanneer een voldoende ruime parkeerplaats wordt gedetecteerd, dan klinkt er een sonoor signaal. In dat geval kan de bestuurder de parkeerhulp activeren door de auto tot stilstand te brengen. De bestuurder moet dan het stuur loslaten en moet niets anders doen dan vooruit of achteruit te rijden naargelang de instructies van de parkeerhulp. Het systeem kan op elk moment gedeactiveerd worden door bijvoorbeeld het stuur aan te raken. Dit is duidelijk een zeer praktisch systeem voor onze steden waar de parkeerplaatsen tegelijk schaars en duur zijn en heel nauw. Een niet negeerbaar hulpmiddel dus. In Japan stelt Toyota een gelijkaardig systeem voor, maar dan volledig geautomatiseerd.

Bron : Citroën
Advertentie
Advertentie
Advertentie