Voor het Thierry Boutsen Energy Racing Team zal het voorbije weekend zeker nog lang nazinderen. Een klinkende dubbele overwinning schrijf je immers niet elke dag op je palmares. Voor de ogen van duizenden toeschouwers die de formule en het extra-sportieve spektakel wel konden te smaken, wisten David Dermont en Ludovic Sougnez tot tweemaal toe hun RX-8 op het hoogste schavotje te plaatsen. Fred Bouvy en Christian Kelders doen met een 2de en een 3de plaats een goede zaak voor het kampioenschap, maar ook Steve Vanbellingen en Ruben Maes klommen tweemaal op het podium.
Bij de start van de tweede confrontatie stond Ruben Maes op pole en hij was vast besloten die plaats niet zonder slag of stoot af te geven. Bij de start zette hij autoritair de BMW M3 KW Motorsport aan de leiding voor Jerome Thiry met de Jaguar X-Type Silhouette van MI. Koen Wauters nestelde zich met de KIA PorCee'd op de derde plaats tot het differentieel er in de vierde ronde anders over besliste. De zanger van Clouseau kon zo wat vroeger richting hoofdstad vertrekken waar hij voor twee optredens verwacht werd.
Philippe Steveny was echter een goede opvolger maar liep tegen een stevig knokkende Julien Schroyen (Audi A4 Silhouette) op, die zijn derde plaats hard maar fair verdedigde. Beide piloten vochten een mooi duel uit dat tot in de stands voortging. Hoewel de Mazda de eerste race gewonnen had zagen we hem nu pas op een zesde plaats evolueren. David Dermont werd door enkele elektrische problemen geplaagd die plots opdoken … om daarna weer te verdwijnen.
Tot zowat één derde van de wedstrijd veranderde de situatie niet , maar dan gaf de motor van de Jaguar er de brui aan en kreeg de Audi A4 met 20 seconden achterstand op de BMW de 3de plaats cadeau, hoewel hij als zijn schaduw door de KIA gevolgd werd. Bij het openen van de de pitstops waren het David Dermont en Christian Kelders die als eersten het stuur doorgaven, waarna ook Julien Schroyen vond dat het tijd was om te wisselen. Philippe Steveny wachtte tot de 30ste, ronde maar Ruben Maes wachtte nog 2 rondjes langer vooraleer hij Steve Vanbellingen in het stoeltje liet.
Deze stormde op de eerste plaats de stands uit, maar zijn voorsprong op Ludovic Sougnez bedroeg slechts 4 seconden. Deze voorsprong smolt als sneeuw voor de zon en in de 35 ste ronde nam de jonge piloot het commando over. Nadat de Audi A4, tot grote spijt van beide jonge piloten, met een grote rookpluim de stands indook leek het spel gespeeld.
De Mazda RX-8 tekende dus voor een schitterende dubbel en het team kon aan de champagne ! Eindelijk werd het harde werk gecompenseerd op de piste. Held van de dag was Ludovic Sougnez, de verbazend kalm de felicitaties in ontvangst nam: “Buiten de elektriciteitsproblemen die ook David plaagden, had ik enkel last van … de grote hitte in de cockpit. Uiteraard ben ik blij dat ik tot de overwinning van Mazda heb kunnen bijdragen en ik wil dan ook erg graag het team en David bedanken voor de schitterende ontvangst dit weekend.”
De zilveren medaille ging naar Steve Vanbellingen die een uitstekende zaak deed voor het kampioenschap. Maar ook Fred Bouvy wist goed te scoren en hij kijkt dan ook reikhalzend uit naar de 12 Uren van Spa. Vervolgens zagen we Ian Dockerill de finish overschrijden, waarna de Klasse S2 door Arnaud Gomez en Michael Schmetz gewonnen werd voor Gregory Servais en Loïc Fontaine. Eric Qvick en Frederic Jonckheere konden weerwraak nemen voor de pech die hun BMW in de eerste manche aan de kant zette en in T2 waren het weer Michel Plennevaux en Guy Katsers die de overwinning binnenreven.
Klassement van de tweede race : 1. Dermont-Sougnez (Mazda RX8 Silhouette) 55 ronden ; 2. Vanbellingen-Maes (BMW M3 Silhouette) op 08.186 ; 3. Bouvy-Kelders (Renault Mégane Trophy) op 1.23.755 ; 4. Steveny-Dockerill (KIA Pro_Cee'd Silhouette) op 2 ronden ; 5. Schmetz-Gomez (Touring Cup), 1ste in S2 ; 6. Servais-Fontaine (Touring Cup) ; 7. Qvick-Jonckhere (BMW M3), 1ste in T3 ; 8. Franchi-Vannerum-Warroquiers (Jaguar X-Type Silhouette) op 3 ronden ; 9. Radermecker-Latinne (Touring Cup) ; 10. Corthals-Snijers (SEAT Leon)... 15. Plennevaux-Katsers (Alfa Romeo 156) op 6 ronden ; enz.
Kampioenschap (officieus) : 1. Bouvy-Kelders 97 pnt ; 2. Vanbellingen-Maes 88 ; 3. De Crem-Schroyen 66 ; 4. Steveny-Dockerill 58 ; 5. Servais-Fontaine 45 ; 6. Schmetz-Gomez 44 ; 7. Dermont, Sougnez, Smits, Cleynhens, Thiry 40 ; enz.