Ariel ken je misschien van gekke maar snelle buizencreaties als de Atom en de op offroadplezier gerichte Nomad, maar nu komt het Britse bedrijf met iets nog veel geschifter. De Hipercar is een elektrische sportwagen, op zich al een prestatie voor een kleine constructeur als Ariel, maar wel één met een verrassend extraatje: een turbinemotor die dienst doet als ‘range extender’ om de batterij van stroom te voorzien.
Excentriek project met overheidssteun
Ariel toonde de Hipercar, kort voor High Performance Carbon Reduction, voor het eerst in 2017. Er waren heel wat Britse bedrijven betrokken bij de ontwikkeling en het project kreeg steun van de overheid, die op die manier de ontwikkeling van innovatieve technologie te stimuleren om zo de Britse industrie en de klimaatdoelstellingen van het land te ondersteunen. Het resultaat is een sportwagen met excentrieke looks, bijna even ‘uniek’ als die van de McMurtry die eerder dit jaar zijn debuut maakte in Goodwood, maar vooral een waanzinnige technische fiche.
De Hipercar beschikt over een 295 pk sterke elektromotor op elk van de vier wielen, goed voor een totaalvermogen van 1180 pk en een koppel van 1.800 Nm! Het chassis bestaat uit gelijmd aluminium en het koetswerk uit koolstofvezel. Dat zorgt voor een gewicht inclusief batterij van 1.445 kg, en straffe prestaties: 0 naar 96 km/u (60 mijl per uur) in 2,09 seconden en 160 km/u (100 mph) in 4,42 seconden en een top van 250 km/u.
Cosworth
De batterij met een capaciteit van 62.2 kWh moet bij een rustigere rijstijl zorgen voor een rijbereik van 240 km. Je kan hem opladen zoals elke elektrische auto, maar er is ook een range extender die de batterij kan bijladen. Zowel de batterij als de range extender werden ontwikkeld door Cosworth, een grote naam in de motorsportwereld. En de oplossing die het bedrijf bood is niet meteen alledaags.
De range extender bestaat uit een microturbinemotor die draait aan een snelheid van 120.000 toeren per minuut en daarbij 35 kW aan vermogen levert, enkel en alleen om de batterij van stroom te voorzien. De turbine weegt slechts 50 kg en doet werd ontwikkeld om op verschillende soorten brandstoffen te draaien, met naast benzine bijvoorbeeld ook synthetische brandstoffen.
Voorlopig is er nog maar één prototype van de wagen, maar Ariel wil hem tegen 2024 in productie nemen.