DaimlerChrysler is eigenaar van Global Electric Motorcars (GEM), bouwer van elektrische auto’s. De Amerikaanse groep gaat samenwerken met Matra MS om hun auto’s op de Franse markt te verkopen. Voor de rest van het continent is er nog niets voorzien, wait and see dus.
Gamma
Fargo, een bedrijf uit Noord Dakota, gaat bij ons 4 auto’s op de markt brengen met een gelijksoortig design. Het gaat om de e2, een tweezitter dat aan een golf cart doet denken, de e4, een variante op de e2 met vier zitjes, de eS, een tweezitter in pick-up stijl, en tot slot de eL, een lange eS versie. Dit jaar werden op de Amerikaanse markt twee modellen met zes plaatsen op de markt gebracht, de e6 en de e6S, wel zullen deze niet in Europa verdeeld worden.
Elektriciteit
De auto’s werken op een systeem van 72 V met zes batterijen van 12 V en een motor die goed is voor 5 pk. De gemiddelde autonomie is 50 km. De vier wielen krijgen allemaal remschijven. Bij het remmen wordt trouwens een deel van de energie gebruikt om de batterijen op te laden. Wel moet de auto op het elektriciteitsnet aangesloten worden om volledig op te laden. De eerste modellen hadden wat last bij het rijden bij nat weer, een probleem dat nu door GEM is opgelost.
Aanpassingen
GEM heeft al meer dan 30.000 auto’s gebouwd en verdeeld in de Verenigde Staten en de rest van de wereld. De auto’s die deel uit maken van het gamma dat in Europa zal verdeeld worden moeten eerst nog een reeks wijzigingen ondergaan om te voldoen aan de Europese wetgeving voor lichte en zware voertuigen. Het gamma zal bestaan uit twee, vierzitters en lichte vrachtwagens.
Groen
Matra MS wordt exclusief verdeler van GEM voor de Franse markt. De auto’s zijn vooral bestemd voor korte trajecten, en dragen uiteraard bij om de uitstoot van gassen in toom te houden en minder verbruik van brandstof. Volgens de bouwers zijn er helemaal geen uitlaatgassen en zijn de GEM’s plezierig om mee te rijden.
Made in France
De afspraken tussen GEM en Matra voorzien ook het bouwen van een europese fabriek, in Romorantin (Frankrijk), voor de productie van de modellen voor Frankrijk, en wie weet, de rest van Europa. Gaan de markt en de kopers volgen? Dat is afwachten geblazen.

Bron : GEM