De nieuwe XC90 komt over de boeg met discrete aanpassingen aan het koetswerk en binnenin om zijn reputatie als luxe SUV bij te schaven. Comfort en veiligheid berusten nu op nieuwe technologieën. Ook komt er een nieuwe 6 cilinder onder de motorkap.
3,2 liter
De V8 motor van 315 pk en de turbodiesel D5 5 cilinder van 185 pk krijgen er een broertje bij met een 6 cilinder benzinemotor van 3.2 liter. Voor de Volvo S80 komt er trouwens ook een nieuw motorblok. Dit blok bestaat grotendeels uit aluminium en is goed voor 238 pk en een koppel van 320 Nm.
CPS en VIS
Het CPS systeem (Cam Profile Switching) past, afhangend van het regime, de hoogte van de kleppen aan. Dit laat toe om minder te verbruiken waarbij de kleppen laag gehouden worden. Bij een hoog regime komen de kleppen hoger. Het VIS (Variable Intake System) systeem regelt op zijn beurt de luchtinname in functie van de omstandigheden.
Compact
Ondanks een cilinderinhoud van 3.2 liter blijft dit blok uiterst compact. Hij neemt dus niet alleen minder plaats in vooraan, maar vermijd ook het risico dat hij bij aanrijding de bestuurder kan kwetsen. De compactheid komt overeen met de originele plaatsing van de stuurbekrachtiging en de compressor van de airco die net boven de transmissie zijn geplaatst. Nu we het toch over transmissie hebben, even meegeven dat hij is uitgerust met de Geartronic automaat met 6 versnellingen en vierwielaandrijving AWD.
Affinage
Aan het koetswerk werden een aantal lichte aanpassingen aangebracht. Volvo heeft het radiatorrooster herwerkt en maakt nog meer gebruik van chroom. De achterlichten werden ook herzien en de reflectoren in de bumpers zijn door chroom omringd. Vanaf nu worden alle XC90 versies nu ook voorzien van de laterale bescherming en deurhendels in koetswerkkleur. Net zoals de achteruitkijkspiegels waar nu ook knipperlichten in verwerkt zitten.
Elegant
Het intérieur werd ook herwerkt. De bedieningen op het stuur en dashboard zijn nu voorzien van aluminium. Op de catalogus staan ook bijkomende lederen uitvoeringen. Ook wordt het mogelijk om te opteren voor Sapeli Wood afwerkingen en een achteruitkijkspiegel met ingebouwd kompas.
High-end audio
Het RTI (Road and Traffic Information) navigatiesysteem maakt nu gebruik van een harde schijf. Dat laat toe om sneller en completer te zijn. Voor de melomaan werd de Premium Sound geluidsinstallatie herzien. Dit gesofistikeerde systeem is nu voorzien van een Alpine D-klasse versterker, gebaseerd op de ICE Power technologie van Bang & Olufsen. Het systeem kan ook Dolby Prologic II aan en de luidsprekers zijn van Dynaudio. Uiteraard is er geen enkel probleem om MP3 of WMA’s af te spelen.
Zeker
De Volvo XC90 is een SUV met een koetswerk bestaande uit één stuk, kreukelzones en een laag zwaartepunt. Dit vermindert de risico’s bij ongevallen. Om nog meer ongevallen te vermijden kan de XC90 ook uitgerust worden met het BLIS (Blind Spot Information System) systeem, dit systeem houdt de dode hoeken in het oog. In de achteruitkijkspiegels zitten camera’s verwerkt dat die dode hoek in het zeil houdt. Wanneer er een obstakel, of auto, opgemerkt wordt gaat er een lichtje op in de desbetreffende achteruitkijkspiegel. Vanaf de herfst zal ook kunnen gekozen worden voor een camera dat hulp moet bieden bij het achteruitrijden en parkeren. Dit derde oog zal alles weergeven op het voorziene multimedia scherm.
Draaiende koplampen
Om een zo groot mogelijke zichtbaarheid te garanderen biedt Volvo in optie actieve xenon koplampen aan. Deze koplampen volgen netjes de genomen, of te nemen, bocht. Een microprocessor verwerkt een aantal parameters en gegevens en past de richting van de koplampen aan. Om energie te besparen wordt dit systeem overdag automatisch uitgeschakeld. De XC90 gaat dus niet radicaal veranderen, wel wordt hij wat gemoderniseerd.
Bron : Volvo Ontdek meer inzichten
Volvo