Bruno Wouters

26 SEP 2008

De nieuwigheden van Yamaha

Nog flink wat werk voor de boeg want hier komt Yamaha met de nieuwe R1, de comeback van de Diversion, de kleine fonkelende WR125 en een mid-size Custom, de XVS 950. Niet te vergeten dat deze verschillende modellen ook genieten van nieuwe tinten, zoals voor de Tmax bij voorbeeld, die zijn oorspronkelijke geel terugkrijgt.

R1

De R1 volgt edelmoedig het voorbeeld van de M1 die uitblinkt tijdens de MotoGP in handen van de schitterende Rossi: nieuw Deltabox frame, nieuw motorblok van 998cc (boring x slag 78.0 mm x 52.2 mm) met omslagboor op 90°. Het variabele ontstekingsinterval (270° - 180° - 90° - 180°) van de nieuwe motor produceert een volledige nieuwe sensatie voor deze viercilinder. Hij garandeert ook aan de piloot van de nieuwe YZF-R1 een onmiddellijke en precieze controle qua kracht. Een ander kenmerk van de omslagboor op 90° is zijn unieke uitlaat: de motorklank van de nieuwe YZF-R1 2009 kan gerust vergeleken worden met deze van de YZR-M1. De elektronische cartografie van het injectiesysteem biedt een aparte afstelling van de injectie en een aparte ontsteking voor elke cilinder. Dit veroorzaakt een uiterst lineair koppel, dat absoluut niet verkrijgbaar is met een conventionele motor die een standaard omslagboor bevat of een ontsteking van 180º.

Tot nu toe werd deze boring enkel gebruikt voor racemotoren omwille van de complexe vorm van de onderdelen van deze omslagboor. Bijgevolg werd de configuratie van de asymmetrische motor voordien nooit gebruikt op standaard supersport motors met vier cilinders.

De nieuwe YZF-R1 is het eerste supersport model van Yamaha dat voorzien wordt van de D-mode cartografie in samenwerking met de YCC-T (elektronische controle van de toevoer van gas). Dit laat aan de piloot toe de prestatiekenmerken te kiezen volgens zijn eigen verlangens. De D-mode bevat drie keuzes. De standaard mode, de A mode voor een bijtend gedrag en de B mode voor een soepele reactie op de gasversnelling. En om de hanteerbaarheid tijdens hard terugschakeling te optimaliseren, wordt de YZF-R1 2009 voorzien van een antidribble koppeling.

Het nieuwe frame evolueert ook met een verkorte wielbasis, een naar voor herschikte motor, een verlaagd zwaartepunt, een grotere capaciteit qua tankinhoud, lichtere remschijven, een nieuwe lijn en een nieuw dashboard.

Diversion

Braver, met de comeback van de Diversion, die aan de beginnelingen een gemakkelijkere aanpak biedt dan een sportievere FZ-6. De XJ6 zou bij velen in de smaak moeten vallen dankzij zijn toegankelijkheid. Met een laag zadel en een optioneel ABS systeem wordt deze motor rechtstreeks geïnspireerd van de FZ6. Toch werd hij grondig bewerkt om een vrijgevig koppel te bieden die bovendien ook gemakkelijker te beheersen is op laag en middelmatig toerental: nieuwe cilinderkop met hoge compressie, smallere toevoerpijpen, hertekende doorsnede van de nokkenas, nieuwe koppeling en nieuw selectiemechanisme voor het bekomen van soepelere schakelingen.

Het rijgedeelte geniet van een nieuw stalen frame met een wielbasis van 1440 mm, een conventionele voorvork met 41 mm diameter, een Monocross achtervering, aluminium velgen, een regelbaar stuur en een discrete maar goed beschermende stroomlijn. De lijst met accessoires benadrukt de utilitaire roeping van de machine: aluminium bagagedrager, carterbescherming, windscherm, tankbescherming, top case van 46 liters, reservoirtas.

125

De markt van de 125 maakt het goed, en niet alleen voor de scooters. Yamaha biedt ons dit jaar twee sympathieke nieuwtjes, de nieuwe WR125X Supermot en de WR125R Enduro, die een beroep doen op technologische snufjes waar de anno 2008 modellen WR250X en WR250R al van genoten. Deze twee machines werden voorzien van een nieuw frame en lopen te koop met ultramoderne technische kenmerken: viertakt mono-cilinder, watergekoelde motor van 124.7 cm³, 4 kleppen en simpele ACT, vork met buizen van 41 mm diameter en grote veerhoogte, grote remschijven vooraan geklemd door een zweefbeugel met twee ventielen, en een compacte beugel met simpel ventiel achteraan.

Midnight Star 950

Men verandert compleet van stijl met de nieuwe Midnight Star 950. Hij hoopt de conducteur het plezier te bieden van een dikke custom, met op de koop toe dynamisme en lichtheid. Om het doel dat het studiebureau zich gesteld heeft te bereiken – een sportieve custom te ontwerpen met de sensaties van lichtvaardigheid – wordt de 950 Midnight Star voorzien van een volledige nieuwe en koppelige V-tweecilinder van 942 cm³, luchtgekoeld en met 4 kleppen per cilinder, simpele nokkenas en injectie. Hij onderscheidt zich vooral door zijn asynchrone ontstekingssequentie: de verbranding slaat af op 300º en 420º en biedt hem hiermee een aangenaam hammerend geluid en een ruwe maar krachtige uitlaattoon.

Deze nieuwe custom verschilt door zijn lange en lage profiel, dat Yamaha betitelt als "neoklassiek". De horizontaal afgesneden achterbumper, het platte passagierszadel en het lage reservoir, schetsen een algemene horizontale lijn die lijkt op de ‘NeoStreamline" silhouet van de 1900 Midnight Star. Naar het voorbeeld van de vorige generaties XVS / XV, wordt de 950 Midnight Star voorzien van een drijfriem. 

Advertentie
Advertentie
Advertentie