François Piette

26 SEP 2008

Fiat PUR‑O2 : milieuvriendelijke versies

 

In 2007 had de Fiat groep het laagste gemiddelde CO2 uitstoot, het gemiddelde van alle verkochte modellen kwam uit op 134,6 gr/km. Fiat wil het daar niet bij laten, en op het autosalin van Parijs gaan ze hun PUR-O2 lijn voorstellen. Een milieuvriendelijke lijn dat, vanaf november, beschikbaar zal zijn op de 500, Croma en Bravo. Op technisch vlak werden er wijzigingen aangebracht aan de versnellingsbak, de olie, enkele aërodynamische wijzigingen aan het koetswerk, banden met lage weerstand en, tot slot, een aangepast “Start&Stop” systeem van Bosch.


Fiat 500 PUR-O2

De 500 PUR-O2 is uitgerust met een 1,2 benzinemotor en gebruikt de Lounge als basis. Eigenaardig, wetend dat ze ook een 1,3 dieselmotor hebben. Zoals meer en meer modellen met benzinemotor, krijgt deze kleine motor een “Star&Stop” functie dat het verbruik in het stadsverkeer moet drukken met zowat 10%. Momenteel heeft Fiat het over een CO2 uitstoot van 115 gr/km, wat met de komst van de Dualogic versnellingsbak nog beter moet worden. De Dualogic is een automatische versnellingsbak (gerobotiseerd om precies te zijn) dat geoptimaliseerd werd met het oog op een beheerst verbruik.

Fiat Bravo PUR-O2

In d-it geval maakt Fiat gebruik van de 1,6 dieselmotor met 90 of 105 pk. Naast de bovenvermelde aanpassingen werd hier ook gesleuteld aan het motorbeheer. Ook hier is er sprake van een CO2 uitstoot van 115 gr/km, dan wel voor de versie met 90 pk, voor de versie van 105 pk zal dat oplopen tot 119 gr/km.

Fiat Croma PUR-O2

Voor de Croma maken ze gebruik van de 1,9 JTD, met de aangekondigde wijzigingen, en een lagere ophanging valt de CO2 uistoot terug met 17 gr/km, en komt uiteindelijk uit op 140 gr/km. Dit komt overeen met een gemiddeld verbruik van 5,3 liter.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie