De Murano werd als Crossover gelanceerd in de USA. Deze SUV voor de gewone weg werd vijf jaar geleden boven de doopfont gehouden, maar werd pas in 2005 in Europa gepresenteerd. Met enkel een V6 van 3,5 liter op het programma was de verkoop in België geen topper. Van buiten lijkt de nieuweling als twee druppels water op zijn voorganger. Toch werd de Murano dankzij de nieuwe bumpers 6,5 cm langer. Het platform is dat van de in de VS verkochte Altima en is dus volledig nieuw. Net als alle carrosserieonderdelen trouwens. Het meest opvallend is nog de “scherpe”kalender waarin de horizontale lichtunits meer priemen als de verticale van de vorige versie. De wielkasten zien er heel wat gespierder uit, terwijl de LED-achterlichten hun inspiratie bij de Qashqai zochten en vonden.
Royale uitrusting
In het interieur heerste er ook al geen revolutie. De traditionele sleutel maakt plaats voor een startknop en de meeste commando’s (audio, telefoon, cruise control) worden nu op het stuur gegroepeerd. De uitrusting is trouwens één van de sterke punten van de Murano. Zo vindt je in serie bijvoorbeeld al een achteruitrijcamera, nog eentje lateraal op de achteruitkijkspiegel, GPS, een Bose audiosysteem met 11 speakers, een elektrisch bediende achterbank, lederen bekleding, een elektrisch bediende achterklep en nog een hele hoop meer of minder nuttige gadgets.
Cruising
De nieuwe is heel wat stijver als de oude versie en ook de ophanging werd volledig herzien. Voeg daar nog eens een opnieuw afgestelde stuurinrichting bij en een prima 4X4-aandrijving en je bekomt een veelbelovend weggedrag. Op papier dan toch, want onze test door de Jura toonde aan dat de Murano er niet van houdt om eens goed aangepakt te worden. Onderstuur en een pompende koets komen het rijplezier en de rijprecisie gauw verknallen, terwijl de stuurinrichting wat vaag aanvoelt. Het is dus beter om de Murano niet te forceren en hem rustig zijn werk te laten doen, terwijl de CVT-transmissie zacht zoemt. Dit is trouwens de beste manier om van de uitzonderlijke werkingsstilte te genieten en en ondertussen rustig over de wegen te glijden. Kers(je) op de taart is dat de motor, die ook in de 350Z ligt trouwens, er 22 paardjes bijkrijgt en daarbij minder verbruikt.