De prijzen van benzine staan op een historisch hoog niveau. Diesel zal wellicht hetzelfde voorbeeld volgen. De trend naar boven is dus ingezet en dat zal op korte termijn niet verbeteren. Al een hele tijd proberen ingenieurs uit de chemische sector alternatieven te ontwikkelen voor de heilige benzine, met enkele interessante resultaten.
Hybride samenstelling
Technisch is het niet echt ingewikkeld. Net als bij biodiesel volstaat het om olie van dierlijke oorsprong toe te voegen aan de benzine. Dat verandert niets aan de eigenschappen van de benzine, maar er is minder brandstof nodig en het houdt de prijzen laag. Scandinavische ingenieurs vonden de geschikte olie: levertraan met een zoutoplossing van zalm.
De eerste resultaten overtuigen, maar de ingenieurs hebben wel een grilgeur vastgesteld zodra de klimaatregeling wordt aangezet. Enkele passagiers werden ook ernstig zeeziek.
Smering
Om de motor te smeren, kun je dezelfde mengeling ook als motorolie gebruiken door er eigeel aan toe te voegen met een viscositeitsindex 10-40. Voor een betere viscositeit is het raadzaam om een ganzenei te gebruiken. Na 5.000 km is het sowieso tijd voor een oliewissel. Volgens de ingenieurs kan de gebruikte motorolie nog prima hergebruikt worden bij een salade van kreeft.