François Piette

31 JUL 2010

De Pole voor Bruni, Van de Poele, Longin en Vilander


De kwalificaties van de Total 24 Hours of Spa 2010 werden in drie verschillende sessies gehouden en stonden garant voor heel wat spanning. Die spanning was niet enkel het gevolg van het veranderende weer, maar ook van een bittere strijd tussen de beste teams uit de GT2, GT3 en GT National categorieën. Om de haverklap stond er een nieuwe polesitter bovenaan de rangschikking.

Het zag er naar uit dat de Audi R8 LMS GT3 van Phoenix Racing de beste papieren had om op een droog wegdek de goede prestaties te herhalen die het neerzette op een doorweekte piste tijdens de ochtendsessie. Maar het was de Ferrari GT2 #2 van AF Corse die uiteindelijk als snelste afklokte in 2’22’’403. Een scherpe tijd die stand hield tot het einde van de officiële sessies en meteen de pole voor viervoudig winnaar Eric van de Poele, Bert Longin en Toni Vilander.

Tussen de snelste GT2 en de beste GT3 vinden we de snelste … GT National terug. Die eer is weggelegd voor de BMW M3 #79 van Schnitzer met Dirk Müller, Dirk Werner en Dirk Adorf. De snelle BMW bleef de Audi's van Audi Phoenix met Fässler-Luhr-Rockenfeller-Kumpen en Margaritis-Hennerici-Piccini-Moser vooraf, maar ook de derde snelste GT3, de Lamborghini Gallardo LP560 #84 Reiter Engineering van Kox, Hayek, Bonaldi en Lee. Buiten de Ferrari AF Corse hebben alle GT2 teams zwaar afgezien. De Porsche 911 GT3 RSR #16 van IMSA Performance Matmut (Narac-Long-Pilet-Lietz) zat er niet meer in dan een 7de plaats en  de #13 van ProSpeed Competition (Lieb-Westbrook-Holzer-Goossens) plaatste zich als 8ste. De beste Audi R8 LMS GT3, van het W Racing Team (de #73 van Ortelli-Mollekens-Lémeret-Verbist) eindeigde als 9de. De snelste Porsche 911 GT3 R was de ProSpeed #60 van Soulet, Schroyen, Menten en Slingerland op de 10de plaats. 

De kurkdroge piste was echter bezaaid met  heel wat oliesporen en enkele piloten zorgden voor een mooi spektakel. Zo verloor Maxime Martin in de Raidillon de controle over zijn Ford GT3 Marc VDS Racing #99, gelukkig zonder al te veel schade … . Bij Mühlner Motorsport moest na een olielek de motor hersteld worden van de Porsche 911 GT3 R #52 van Fumal, Thiry, de Lorenzi en Thomas.  Hun kansen op een mooi resultaat waren meteen verknald.

Het ziet er naar uit dat het een hevige strijd wordt tussen de besten uit de GT2, GT3 en GT National categorien. Al wat nodig is voor een explosieve Total 24 Hours of Spa.

 

Advertentie
Advertentie
Advertentie