François Piette

2 AUG 2010

De Porsche van BMS Scuderia trekt aan het langste eind !


Het stond in de sterren geschreven dat 2010 voor de Total 24 Hours of Spa, dat voor het eerst de gereserveerd was voor de categorieën GT2, GT3, GT National en GT4, een sportief spektakel zou worden. Voor we de balans opmaken willen we aanstippen dat het publiek dat afzakte naar het mooiste circuit van de wereld getuige was van een uitzonderlijke race, met een adembenemend gevecht tussen BMW, Porsche, Ferrari en Audi.

Lange tijd zag er naar uit dat de officiële BMW M3 #79 van Dirk Müller, Dirk Werner en Dirk Adorf op weg was naar de overwinning, maar op veertig minuten van het einde sloeg het noodlot toe. Oorzaak was een aanrijding eerder tijdens de race. De vier ronden die het team verloor om de wagen te herstellen bleken uiteindelijk teveel om nog aanspraak te maken op de overwinning en de #79 moest genoegen nemen met een derde plaats, net voor de #78 van Jörg Müller, Pedro Lamy en Uwe Alzen.

De Ferrari F430 GT2 #2 AF Corse van van de Poele, Longin, Bruni en Vilander moest rond 5u30 opgeven na een stevige aanrijding met de Audi R8 LMS van Phoenix . Ook de andere Audi R8 LMS GT3’s verdwenen stuk na stuk  uit de race. De weg lag toen helemaal open voor de Porsche 911 GT2 #23 van de BMS Scuderia met Romain Dumas, Jörg Bergmeister, Martin Ragginger en Wolf Henzler. Zij waren de snelste van een hele meute Porsches en sleepten de FIA GT2 European Cup in de wacht. BMS Scuderia won eerder derace al eens met een Ferrari en bleef nu de Porsche van IMSA Performance Matmut, met Narac, Pilet, Lietz en Long voor.

In de categorie GT3 maakte de opgave van de Audi’s de weg naar de overwinning vrij voor het Belgische Mühlner Motorsport. Häring, Konstantinou, Peyroles en Vannelet eindigden voor de Ford GT Marc VDS Racing van Bas Leinders, Maxime Martin en Marc Duez. Ex F1 piloten Mark Blundell en Eddie Cheever, sleepten samen met Richard Dean en Zak Brown de derde plaats in de wacht.
De officiële BMW’s konden zich wel troosten met de dubbel in de GT National categorie. Romain Grosjean, Vincent Radermecker, Diego Alessi en Ron Marchal schonken het Gravity Racing International team een mooie derde plaats aan het stuur van de Mosler MT900R.

In de GT4 ten slotte, slaagde de Aston Martin Vantage van Jota Racing er in om de Porsche 911 van het Belgische Speedlover Racing achter zich te houden. Een hele prestatie want in het begin van de race liepen beide wagens heel wat schade op.
 

Advertentie
Advertentie
Advertentie