Een slordige afwerking, storend gepiep, een bedenkelijke betrouwbaarheid: Franse auto’s hebben niet altijd een goede reputatie. Terecht of onterecht, dat is een andere discussie. Zeker is dat het onze zuiderburen niet aan verbeeldingskracht ontbreekt en dat hun ingenieurs vaak briljante ideeën hebben. Om dat te bewijzen, volgen hier tien auto’s die de bovenhand haalden op hun Duitse, Italiaanse of Aziatische concurrenten.
Peugeot RCZ
Een zuivere lijn, een verzorgde sfeer, een sportieve mechaniek en een scherp weggedrag: de Peugeot RCZ betekende de grote terugkeer van het merk bij de sportieve wagens. Het is een schitterende auto die rijeigenschappen hoog in het vaandel draagt. We wachten vol ongeduld op de R-versie met 260 pk.
Citroën DS
De DS is wellicht de bekendste Franse wagen. Hij werd in 1955 gecommercialiseerd en sloeg in als een bom. Hij verstoorde alle referenties van die tijd met een hydraulisch systeem voor de ophanging, de remmen en zelfs de versnellingsbak. Een uniek gasfabriekje dat het leven van generaal de Gaulle redde.
Renault Clio III RS
De zeer radicale Clio III RS richt zich op hardcore sportieve bestuurders. Achter de opgeblazen look schuilt een opgevoerde mechaniek die tot 7.000 tr/min haalt en zijn woede loslaat op de wieltreinen om knaltijden neer te zetten. Voor de liefhebbers van sportieve bommen is er geen betere.
Bugatti Grand Prix
De Bugatti Grand Prix is van oorsprong bedoeld om op het circuit te vechten en scheert vandaag hoge toppen op veilingen. Hij is hallucinant goed afgewerkt (zeker voor een racewagen) en onderscheidt zich door zijn even goede rijeigenschappen op de weg of op het circuit. En wat een technisch pareltje: een achtcilindermotor met dubbele nokkenas, lichtmetalen velgen, …
Peugeot 205 GTI
Toen Volkswagen de Golf I GTI aan de pers voorstelde, was het meteen duidelijk dat er een hele reeks autootjes met extra vitamines zou volgen. De Peugeot 205 GTI is één van de beste, dankzij zijn typische weggedrag, wilde motor en burgerlijke afwerking. Een zeldzame veelzijdigheid die aansloeg: 300.000 verkochte exemplaren.
Panhard Dyna Z1
Een nobele onbekende voor het grote publiek … Alleen de oudsten onder ons herinneren zich het rammelende, typische geluid van de Dyna Z. Nochtans was het een echte revolutie. Hij werd gepresenteerd in 1953 en symboliseerde het Franse genie: een monocoque volledig uit aluminium, een volledig lichtmetalen tweecilindermotor, voorwielaandrijving, … De cijfers zijn het bekijken waard: ongeveer 700 kg, zes plaatsen, 130 km/u en 6 l/100 km.
Delahaye 135
De Delahaye 135 symboliseert perfect de periode van de gouden eeuw. De Franse auto werd toen beschouwd als een luxeproduct, verfijnd en vaak aangekleed door de grootste (ook Franse) koetswerkbouwers. De Delahaye 135 is een robuuste wagen met krachtige zescilinder en onuitgegeven Cotal-transmissie. Een klassieker onder de klassiekers.
Citroën 2 PK
Het tweepeekaatje heeft geen introductie meer nodig. Het mythische model maakte landelijk Frankrijk mobiel. De techniek is gesofisticeerd, maar houdt de onderhoudskosten laag. In een 2 PK ga je nooit snel, maar hij rijdt tot aan de andere kant van de wereld.
Renault 4
Meer dan acht miljoen verkochte exemplaren (de derde meest verkochte wagen van de wereld), een carrière van 33 jaar, een ontelbaar aantal varianten en distributie in meer dan honderd landen: de 4L is een legende. Het is een universele auto, vandaag nog altijd erg geliefd in Afrika. Niet te vergeten, deze Renault 4.
Alpine A110
Veertig jaar later leeft de mythe van de Alpine berlinette nog altijd, want Renault herlanceert het merk. Achter het kwetsbare koetswerk van kunststof schuilt in de Alpine A110 techniek van Renault. Niet echt sexy? Begin jaren zeventig won deze auto nochtans alles wat er te winnen viel in de rallysport. De ‘koningin van de glijpartijen’ zal nooit vergeten worden.